Isnin, Disember 29, 2008

Nik Aziz yakin kemenangan PAS, hudud diterima

Kuala Terengganu (29hb Disember) – Suatu masa nanti, akan tiba masanya dimana semua pihak akan menerima perlaksanaan undang-undang Islam termasuk Hudud dan Qisas.

“Tak apalah, akan sampai masanya, kita tanam ubi kalau ubi setela kan, ubi keledek ni tiga bulan boleh makan, tapi kalau tanam kelapa sepuluh tahun boleh makan,


“projek besar kita tengok, Islam ni projek besar, sepuluh tahun dua puluh tahun, nabi Muhammad 23 tahun, saya ni dua puluh tahun doh, pelik apa kalau lambat sikit,” kata Mursyidul Am PAS Tuan Guru Dato Nik Abd Aziz Nik Mat kepada para wartawan selepas Majlis Pelancaran Jentera Bantuan dari Negeri Kelantan bagi Pilihanraya Kecil Kuala Terengganu, di Masjid Hiliran, di sini semalam.

Beliau berkata setiap undi yang diberikan kepada PAS akan diberi ganjaran pahala oleh Allah SWT kerana PAS adalahsebuah parti yang memperjuangkan Islam berlandaskan al-Quran dan as-Sunnah.



”Kita tak boleh beri pahala, pahala mari dari Allah, Allah berikan siapa yang ikhlas kepada dia (baca ayat Quran) berabdi dengan penuh ikhlas kalau abdi tidak ikhlas tak boleh pahala,

“UMNO awal-awal lagi tolak Islam, ambil kebangsaan, sudahlah begitu dia lawan pulak PAS parti yang terang-terang sebut al-Quran dan Hadis, macamana boleh pahala,

“Sebab itu dia bagi duit, dia ganti dengan duit, ganti duit dengan pahala,”katanya ketika menjelaskan kenyataan dalam ucapannya dalam majlis tersebut yang menegaskan bahawa paa pengundi yang mengundi PAS akan diberi ganjaran pahala.

Sehubungan dengan itu beliau berkata tidak ada sebab bagi orang-orang Melayu Islam mengundi calun UMNO kerana UMNO terlalu banyak kelemahan dan tidak patut wujud.

“Tentulah (UMNO beri duit untuk minta sokongan), kalau tak beri duit kerana apa nak sokong dia, (buat) pembangunan, PAS boleh buat pembangunan, Pakatan Rakyat boleh buat pembangunan, nak jaga Melayu, dia jaga PAS lebih jaga lagi, kerana PAS ni jaga (Melayu) dari dunia sampai akhirat,

“UMNO dia tolak Islam, dia tak sampai akhirat, dia jaga setakat dunia sahaja, ini kelemahan-kelemahan UMNO, dia tak patut wujud atas muka dunia ni,”kata beliau yang turut yakin dengan kemenangan PAS dalam pilihanraya kecil Kuala Terengganu.

Keyakinan beliau adalah berdasarkan kepada sokongan semua pihak yang semakinmeningkat kepada PAS kini berbanding dengan beberapa tahun lalu.

”Tentulah (menang), kalau menang kita boleh dua, pahala pun dapat, negeri kita memerintah, kalau tak menang, kita dapat pahala, tak apa tak rugi (baca ayat Quran) hei orang kafir, mu nak tunggu apa kami, tunggu satu daripada dua baik, kalau kita menang AlhamduliLlah, negeri kita perintah, kalau kita tak

menang, kita boleh pahala tak apa lah tahun depan kita dapat lain,”

“benda-benda hok (yang) PAS kata sekarang ni banyak dah orang terima, dulu, ni cerita (pasal) Hudud lah kan, terima Hudud, dulu usahkan Hudud, sebut kata politik Islam pun orang tak boleh terima, sekarang ni Melayu PAS pun terima, Melayu UMNO banyak sokong PAS dah sekarang ni, Cina pun sokong,”katanya.

Justeru beliau berharap semua warga Parlimen Kuala Terengganu akan mengundi calun PAS pada 17 Januari depan.

“Saya berdoa kepada Allah dan minta rakyat semua, Cina Melayu PAS dan UMNO sokong calun PAS, usahkan orang PAS, UMNO pun saya minta untuk sokong (calun PAS),”tambahnya

Baca Selanjutnya...

Lancarkan demonstrasi, boikot dan solat hajat lindungi rakyat Palestin!

KUALA LUMPUR, 29 Dis (Hrkh) -Selepas PAS mengutuk serangan Israel di Gaza, Teras Pengupayaan Melayu (Teras) menggesa supaya dilancarkan demonstarsi di seluruh negara bagi menyatakan bantahan keras terhadap tindakan biadap Israel itu.
Iklan

Selain turut mendesak supaya bantuan ketenteraan daripada negara-negara Islam dihantar segera untuk melindungi rakyat Gaza.


Presiden Teras Mohd Azmi Abdul Hamid berkata Persidangan Negara-negara Islam (OIC) mesti segera bersidang untuk melaksanakan kerahan bantuan ketenteraan ini kerana serangan yang tidak berperi kemanusiaan itu telah mengorbankan lebih 200 orang dan ratusan lagi tercedera malah kesannya bukan sahaja mempengaruhi keadaan semasa di Gaza tetapi dalam jangka masa panjang juga kerana banyak kemudahan awam seperti hospital,air dan elektrik telah musnah dalam serangan tersebut.

"Kita menyeru umat Islam seluruh negara mengadakan dan solat hajat dan demonstrasi di semua masjid bagi menyatakan bantahan keras terhadap serangan ini.

"Umat Islam di Malaysia mesti menegaskan pendirian terhadap negara pengganas Israel yang didalangi Amerika Syarikat. Untuk itu umat Islam mesti memperharui serta mempertajam kempen boikot terhadap produk Amerika da Israel," katanya dalam satu kenyataannya kepada Harakahdaily.

Dalam masa yang sama Teras juga mengesa supaya semua kerajaan negara-negara Islam memutuskan hubungan diplomatik dengan Amerika yang menghalalkan tindakan Israel di Gaza.

Baca Selanjutnya...

Ahad, Disember 28, 2008

SERUAN HIJRAH : JOM SERTAI PAS

Tahniah diucapkan kepada Dewan Pemuda PAS Pusat dan Lajnah Pemerkasaan Parti PAS Pusat yang telah menganjurkan kempen “Jom Sertai PAS” yang telah dilancarkan secara rasminya oleh Presiden PAS beberapa hari yang lalu. Meletakkan golongan muda sebagai sasaran utama, Dewan Pemuda PAS Negeri Sembilan (DPPNS) melihat ia adalah sesuatu yang amat bertepatan dengan suasana yang ada pada hari ini yang terus menyaksikan golongan muda mudi di negara ini diheret ke arah perkara-perkara yang merendahkan nilai mereka sebagai golongan yang dianggap sebagai harapan agama, bangsa dan negara.

Bertepatan dengan suasana masyarakat islam yang sedang menyambut peristiwa hijrah ar rasul yang membina ransangan untuk bergerak menuju ke arah kebaikan, kempen “Jom Sertai PAS” ini amat diharapkan akan menarik respon golongan muda ke arah perjuangan PAS yang membawa mesej kebaikan, kecantikan dan keadilan Islam. Di atas penghayatan hijrah, DPPNS turut mengajak dan menyeru semua golongan muda di Negeri Sembilan tanpa mengira kedudukan dan latar belakang bahkan walupun pernah melalui detik-detik hitam di dalam kehidupan untuk bersama-sama berada di dalam kecantikan dan kebaikan Islam yang diperjuang oleh PAS.


DPPNS menyatakan keyakinan betapa sebenarnya golongan muda mudi di negeri ini tersirat keinginan untuk membina kehidupan yang baik. Mereka amat memerlukan pembimbing (murabbi) yang memandu diri mereka ke arah kebaikan. Tetapi malangnya mereka terus disajikan dengan agenda-agenda mungkar dan melalaikan yang sebenarnya amat bertentangan dengan naluri mereka sehingga akhirnya mereka seolah-olah tiada pilihan atau alternatif di dalam mengharungi kehidupan. Akhirnya mereka juga yang menjadi mangsa cemuhan dan pandangan serong masyarakat sekeliling bilamana mereka terlibat di dalam gejala-gejala yang merosakkan seperti merempit, melepak, meragut dan pelbagai jenayah yang menakutkan.

DPPNS terus komited untuk memperjuangkan nilai dan harga diri golongan muda dengan mengajak golongan ini untuk bersama-sama dengan PAS. Di waktu yang sama pemuda PAS akan terus tampil memberi pandangan terhadap pihak-pihak yang terlibat di dalam penganjuran program-program yang melalaikan anak-anak muda supaya menghentikan program tersebut dan menggantikan dengan program-program yang lebih membina jiwa. Di ambang tahun baru hijrah ini, biarlah semua pihak benar-benar bertindak di atas semangat dan roh hijrah untuk bersama-sama menuju ke arah perkara yang baik dan lebih baik serta benar-benar menikmati kebaikan dan kecantikan islam.

Inilah seruan hijrah DPPNS kepada semua golongan muda di negeri ini. Bahkan, cantiknya islam yang menjadi teras perjuangan PAS tetap memberi peluang kepada sesiapa pun untuk menuju ke arah kebaikan ini. Ia bukan menjadi hak milik mutlak individu tertentu tetapi adalah milik sesiapa yang mempunyai kehendak yang bersungguh-sungguh untuk mendapatkan kebaikan ini.

Bahkan kehendak itulah yang akan mendapat nilaian awal dan ganjaran daripada Allah swt. Di dalam peristiwa hijrah, ada di kalangan orang-orang islam yang tidak sempat sampai ke Madinah kerana berhadapan dengan kematian di pertengahan jalan tetapi bagi mereka ini ganjaran pahala yang sudah tetap di sisi Allah swt. Juga kisah seorang bani Israel yang telah membunuh 99 orang jiwa tetapi kerana kehendaknya yang bersungguh-sungguh untuk mencari kebaikan akhirnya tetap dimasukkan ke syurga walaupun sewaktu ia dimatikan masih lagi belum sampai ke tempat yang ditunjukkan oleh orang alim yang ditemuinya sebagai syarat untuk bertaubat kepada Allah swt.

Sekali lagi DPPNS sentiasa mengalu-alukan semua golongan muda tanpa mengira latar belakang untuk bersama-sama dengan pemuda PAS di dalam usaha memartabatkan ummah dengan kebaikan Islam ini. Berbekalkan niat, azam dan kehendak yang tinggi untuk bersama-sama di dalam usaha mulia ini kita yakin di hadapan sana akan wujudnya barisan pemuda yang hebat pada peribadi, perjuangan dan matlamat kehidupannya di dunia ini. Pemuda inilah yang sedang diperjuangkan oleh DPPNS melalui dasar perjuangan yang memberikan kemuliaan kepada jiwa manusia dengan ISLAM.



Khairul Azhar bin Kamaruddin
Ketua Lajnah Penerangan DPPNS

Baca Selanjutnya...

Jumaat, Disember 05, 2008

Menyusuri 57 tahun PAS di Malaysia

 Oleh: Roslan SMS

Tanggal 24 November lalu genaplah 57 tahun usia Parti Islam Se Malaysia atau PAS. Ditubuhkan pada tanggal berkenaan dalam tahun 1951 di Seberang Perai, parti itu yang diluluskan pendaftarannya pada 31 Mei 1955 dengan nombor pendaftaran 733 (Penang) telah melalui transformasi yang tersendiri, dari sebuah parti kecil yang dipandang lekeh oleh penjajah British, kepada sebuah parti yang mampu menang kerusi dalam Pilihan Raya Persekutuan yang pertama dalam tahun 1955 dan kemudiannya menawan dua buah negeri dalam pilihan raya umum pertama Malaya Merdeka pada tahun 1959, dan kini sebagai sebuah parti bertaraf nasional yang diwakili di setiap pelusuk tanahair dan diiktiraf diperingkat antarabangsa.

PAS telah melalui perubahan nama dalam tempoh lebih lima dekad usianya dari Persatuan Islam Se Malaya (awal penubuhan), ke Persatuan Islam Se Tanah Melayu (30 November 1963) dan kini Parti Islam Se Malaysia (sejak 21 Jun 1977).

Dalam meniti usia yang demikian lama, PAS kini sudah berjaya bertapak dihati rakyat, dikenali dan diakui kehadirannya oleh setiap lapisan masyarakat dalam negara, Cina, Melayu, India dan lain-lain semuanya kenal dan mengetahui darihal PAS. Dengan 3 orang Menteri Besar dan ADUN disetiap negeri kecuali Melaka, Sabah dan Sarawak PAS kini muncul sebagai satu tenaga politik yang disegani, dan dengan kerjasama politiknya melalui Pakatan Rakyat, PAS dan rakan-rakan kini merupakan alternatif yang sangat berupaya bagi mencabar Barisan Nasional diperingkat Persekutuan.

Tidak ada parti dibarisan pembangkang yang dapat bertahan dan kekal sebagaimana PAS. Parti Negara, Front Sosialis, IMP, MDU, NCP dan lain-lain semuanya berkubur, tetapi PAS terus benafas dan bergerak selari dengan arus kemajuan negara.

Sumber ketahanan PAS yang memungkinkan ia terus bertahan dalam menghadapi serba kekangan, tekanan dan cabaran sudah pastilah kerana berpegang teguh pada Islam yang merupakan dasarnya sejak dari 57 tahun dahulu sehingga ke hari ini. Allahyarham Hj Mohd Amin Yaakub, bekas AJK PAS Pusat (1979-87) di dalam bukunya “Sejarah pemerintahan PAS Kelantan 1959-1990” menyebut bahawa hukum tertinggi dalam PAS adalah kitabullah dan sunnah rasul serta qiyas dan ijmak. Ini termaktub dan terus kekal dalam perlembagaan PAS sejak tarikh tertubuhnya iaitu pada Fasal 4(1) perlembagaannya dan sejak 1993 beralih ke Fasal 7(1), Cuma beralih pada nombor fasal namun semangat dan pegangannya terus kekal tanpa berubah atau diubah.

Inilah asas yang membezakan PAS dengan parti siyasah lain dalam negara dan inilah juga kekuatan yang terus kekal membawa PAS sepanjang 57 tahun usianya sehingga ke hari ini dan insyallah sampai bila-bila.

Yang berubah adalah pemimpin, apabila ada pimpinan yang mahu membawa PAS lari dari arus Islam ke arus yang lain, termasuklah kebangsaan umpamanya, yang akan tergelincir keluar bukanlah parti tetapi pemimpin itu sendiri. PAS pernah melihat Presidennya, Setiausaha Agungnya dan pimpinan lain diberbagai peringkat lari meninggalkan PAS, namun parti ini terus kekal digantikan dengan pemimpin yang baru.

Presiden atau ketika itu Yang Dipertua Agung PAS yang pertama adalah Tuan Hj Ahmad Puad Hassan (1951-54) yang kemudiannya meninggalkan PAS kerana mahu bersama Dato Onn. Kemudiannya digantikan Dr Hj Abbas Illias (1954-56). Diikuti Almarhum Dr Burhanuddin al Helmy (1956-66), Dato Asri Muda (1966-82) yang meninggalkan PAS untuk menubuhkan parti baru Hamim dan kemudiannya menyertai Umno, Tuan Hj Yusoff Rawa (1982-89), Almarhum Ustaz Dato Fadzil Nor (1989-2003), dan kini Dato’ Seri Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang.

PAS merupakan parti Islam yang meneruskan perjuangan parti Islam yang pertama di negara ini, iaitu Hizbul Muslimin yang diharamkan oleh penjajah British pada tahun 1948. PAS bukan hanya membawa dasar perjuangan parti ini malah menurut John Funston, pimpinan terkanan PAS pun ketika itu terdiri dari pimpinan Hizbul Muslimin belaka.

Demikianlah PAS jatuh bangun, menang dan kalah, bertahan menghadapi cabaran dan pancaroba sehinggakan terdapat usaha menggugurkan “Islam” yang ada pada namanya, namun PAS terus kekal dan hari ini mencecah usia 57 tahun.

Inilah PAS, Parti Islam, yang telah berjaya melahirkan pimpinan yang dikagumi rakyat, pentadbiran yang bersih dan bebas rasuah, segalanya lantaran berpegang teguh pada Islam yang diperjuangkannya. Darah dan airmata mereka yang terdahulu telah ditumpahkan ke bumi bagi melahirkan PAS yang ada yang kita warisi pada hari ini. Oleh itu berpijak pada bumi yang nyata, junjuglah dasar dan prinsip perjuangan yang sama-sama kita pertahankan ini. Ada diantara kita yang bertarung awal atas gelanggang PAS ini sudah tiada bersama kita, malah ada yang ditemani oleh burung-burung hijau di syurga menunggu kita, janganlah kita persiakan apa yang telah dibina ini.

Bahawasanya dengan sesungguhnya adalah disiytiharkan demi untuk menyempurnakan taqwa kepada Allah dan kebaktian kepada sesame manusia, yang dijadikan bagi menegakkan AL AMRU BIL MA’RUF WAN NAHYU ‘ANIL MUNKAR dalam kehidupan bermasyarakat dan bernegara maka inilah diisytiharkan sebuah pertubuhan yang dinamakan “PARTI ISLAM SE MALAYSIA”, demikianlah mukaddimah perlembagaan PAS, sama-samalah kita pertahan dan pejruangkannya.

Alfatihah kepada mereka yang telah mendahului kita, Alfatihah.
(* Sang Saka Merah Putih dengan bulatan hijau dipenjuru atas sebelah kirinya di atas adalah bendera resmi PAS, asalnya dengan kalimah ALLAH dan MUHAMMAD tetapi digugurkan atas arahan kerajaan)

Baca Selanjutnya...

Jumaat, November 28, 2008

Kalendar PAS & PKR eksklusif







Baca Selanjutnya...

Isnin, November 24, 2008

Kalendar Pakatan Rakyat.. eksklusif





Sesiapa berminat dengan kalendar di atas sila hubungi
Ustaz Nazri 019 6644320
Harga;
Kalendar Besar
01 - 10 RM 5.00
11 - 50 RM 4.00
51 -100 RM 3.50
101 - 200 RM 3.00
201 - 999 RM 2.50
1000 ke atas RM 2.00
Kalendar Kecil
01 - 10 RM 2.50
11 - 50 RM 2.30
51 -100 RM 2.10
101 - 200 RM 1.90
201 - 999 RM 1.70
1000 ke atas RM 1.50
kos penghantaran ditanggung oleh pelanggan

Baca Selanjutnya...

Sabtu, November 22, 2008

Makes Camp.. Kem motivasi kembali ke sekolah



Pepatah Arab ada berkata;
Permulaan yang berkobar-kobar..
Bakal berakhir dengan kejayaan yang bergemerlapan..
Kini kembali lagi... alamilah suntikan...
MAKES CAMP
Kem Motivasi Anak Kembali Ke Sekolah
Cuti!! makan!! tv!! rehat!! minum!! tidur!!
Cuti!! makan!! tv!! rehat!! minum!! tidur!!
Cuti!! makan!! tv!! rehat!! minum!! tidur!!
Cuti!! makan!! tv!! rehat!! minum!! tidur!!
Selesa dengan waktu rehat yang panjang tanpa aktiviti yang berkaitan dengan pelajaran dan pendidikan?? lalu... Anak-anak tak bersemangat nak kembali ke sekolah?? Lesu.. malas.. memberontak.. ahh macam-macam lagi...
Kami ada penawarnya..serahkan kepada kami.. berpengalaman 10 tahun mengendalikan kem-kem motivasi, InsyaAlla hberkat usaha dan doa bersama-sama, izinkan kami mencorak anak-anak dengan sulaman motivasi intelek, rohani, emosi dan jasmani..
Apa yang menariknya..Oh Ayah! Oh Ibu!.. Wasiat Imam Syafie, nak jadi terbilang..Kembara ilmu menuju kejayaan dunia akhirat.. Gerak kerja berpasukan.. Sukan pantai dan tradisional.. Sufi’s Rythm.. Anak Soleh, Anak Toleh.. dan banyak lagi....
Terbuka untuk pelajar Tahun 6,Tingkatan 1, 2, 3, 4 & 5 sahaja bersama dengan moderator berpengalaman dan fasilitator terlatih dari kalangan mahasiswa tempatan dan Timur Tengah
Sila hubungi :
Ustaz Khairil Anuar : 017 213 8834
Ustaz Fuad Othman : 017 646 0080
Ustaz Fakhrulrazi : 019 226 9001
Ustaz Faizal Jaafar : 013 664 1694
Tarikh : 19, 20 & 21 Disember 2008
Hari : Jumaat/Sabtu/Ahad
Tempat : Pusat Penyelidikan UPM, Port Dickson
PELABURAN RM 100.00 sahaja
selama 3 hari termasuk penginapan, makan minum, fail, handout, 10 talk, sijil & cenderamata
Anjuran bersama Ad-Dirasah Ilmiah IT Centre
dan Pusat Pendidikan Islam At-Tibyan
Ustaz Mohd Khairil Anuar b. Mohd Wafa
Pengarah Urusan Ad-Dirasah Ilmiah IT Centre
Dip.Usuluddin Kusza, B.A (hons.) Univ. Al-Azhar
Bekas Penterjemah berita Arab al-Jazeera
Kepimpinan Utama Pelajar KUSZA dan MESIR
Ustaz Mohd Fuad bin Othman
Pengarah Urusan Pusat Pendidikan At-Tibyan
B.A (hons.) Universiti Malaya, Kuala Lumpur
Kepimpinan Utama Pelajar SHAMS dan PMIUM

Baca Selanjutnya...

Selasa, November 18, 2008

Rombakan Kecil Kepimpinan Pemuda PAS N. Sembilan

16 November 2009... Dewan Pemuda PAS Negeri Sembilan telah membuat sedikit rombakan kecil kepimpinan DPPNS kerana salah seorang exconya, Sdr Syazwan Zulkapli telah berpindah ke Perak di atas tujuan kerja. Beliau sebelum ini diamanahkan memimpin Jabatan PASTI Negeri. Berikut adalah rombakan kecil tersebut :
 
1. Ketua Pengarah Jabatan PASTI Negeri, sdr Syazwan digantikan oleh Ustaz Mohd Nazri Zainuddin
2. Ketua Penerangan DPPNS, Ustaz Mohd Nazri Zainuddin digantikan oleh Ustaz Khairul Azhar Kamarudin
3. Tim. Pengerusi Lajnah Tarbiyah dan Dakwah, Ustaz Khairul Azhar Kamarudin dikekalkan
 
DPPNS juga telah mencadangkan tiga nama untuk menyertai jawatankuasa Jabatan Pilihanraya PAS Negeri Sembilan iaitu;
 
1. Ustaz Khairil Anuar Mohd Wafa
2. Ustaz Khairul Azhar Kamarudin
3. Sdr Zulqarnain Mohd Zaki
 
Semoga rombakan kecil ini memberikan satu momentum kepada DPPNS untuk terus cemerlang menabur bakti kepada Allah, Rasulullah, Islam dan khalayak masyarakat keseluruhannya. DPPNS juga mengambil kesempatan untuk mengucapkan jutaan terima kasih kepada sdr Syazwan di atas sumbangan beliau yang tidak ternilai kepada pembangunan PASTI Negeri Sembilan.. dan kepada mereka yang terpilih ke jawatan atau amanah baru.. selamat berjuang dan selamat berbakti..
 
Bekas Ketua Penerangan DPPNS

Baca Selanjutnya...

18 p3rk4r4 d4l4m h1dup

 

PERTAMA
Bersedekahlah kepada orang lain lebih
daripada yang mereka perlukan dan
lakukanlah dengan penuh kerelaan.
KEDUA.
Kahwinilah lelaki / wanita yang gemar
anda berbicara dengannya, kerana
kemahiran berbicara antara satu dengan
lain akan menjadi lebih penting apabila
usia semakin tua.
KETIGA.
Usahlah mempercayai segala perkara yang
anda dengari. Berbelanjalah sekadar apa
yang ada atau tidurlah seberapa lama
yang anda perlu
KEEMPAT.
Apabila mengatakan, "Maaf", tenunglah
matanya.
KELIMA.
Usah tertawakan impian orang lain.
Manusia tanpa impian tidak memiliki apa-apa.
KEENAM.
Cintailah seseorang dengan sepenuh hati
dan penuh kasih sayang. Sungguhpun anda
akan berasa seolah-olah diri anda
tersiksa, tapi percayalah itulah
satu-satunya untuk melengkapkan
kehidupan ini.
KETUJUH.
Jika berlaku perselisihan pendapat,
bertengkarlah secara aman. Usahlah
menyebut nama sesiapa ketika bertengkar.
KELAPAN.
Usahlah menilai seseorang berdasarkan
peribadi keluarga mereka.
KESEMBILAN.
Berbicaralah dengan tenang dan
berfikirlah dengan pantas.
KESEPULUH.
Apabila seseorang bertanyakan satu
soalan yang tidak anda gemari,
lontarkanlah senyuman dan bertanyalah
padanya,"Kenapa anda ingin tahu?"
KESEBELAS.
Ingatlah bahawa setiap cinta dan
pencapaian yang besar akan melibatkan
pengorbanan dan risiko yang besar.
KEDUABELAS.
Ucaplah "Semoga anda diberkati" apabila
mendengar seseorang bersin.
KETIGABELAS.
Apabila anda kerugian, janganlah jadi
kurang ajar.
KEEMPATBELAS.
Berpeganglah kepada tiga R:
1. Rasa hormat pada diri sendiri;
2. Rasa hormat kepada orang lain;
3. Rasa tanggungjawab terhadap semua
tindakan anda
KELIMABELAS.
Usahlah benarkan pertikaian yang sebesar
hama merosakkan sebuah persahabatan yang
besar.
KEENAMBELAS.
Apabila menyedari bahawa anda telah
melakukan kesalahan, usahlah berlengah
untuk perbetulkan kesalahan itu.
KETUJUHBELAS.
Tersenyumlah ketika menjawab telefon.
Pemanggil akan melihatnya daripada suara
yang mereka dengar.
KELAPANBELAS.
Ada ketikanya anda perlu bersendirian

Baca Selanjutnya...

kenali musuh

1. tengok betul2..
2. jarak 12 kaki.. tengok sekali lagi..
3. kenali musuh anda...

Baca Selanjutnya...

Ahad, November 16, 2008

Bolehkah guna kalendar kuda??

Kalendar kuda??? apa masalahnya?? dah sinonim apa?? dah bertahun-tahun guna.. ok je.. senang apa! banyak info terutama cuti umum, cuti sekolah, kalendar hijriah dan banyak lagi...

betul.. betul.. takde masalah besar pun... cuma tak terfikirkah kita.. judi tu... memanglah kita tak berjudi... tapi kita tolong support je... support iklankan...... takde apa-apa yang perlu dirisaukan.. camne hukumnya ek??

apa?? dah sinonim dengan kalendar tu.. payah nak tukar..

takpe.. takpe... jangan risau... jangan bimbang... jangan gabra... ni ha ada syarikat ni... dah mengislamkan kalendar tu.. Alhamdulillah.. syukur.. syukur.. comel, eksklusif dan murah lagi...

tak caya??? tengok ni...

PENGIKLANAN SETAHUN!!

SYARIKAT / KEDAI / ORGANISASI / MASJID / SURAU / SEKOLAH / PERSATUAN..!!

eksklusif.. menarik.. profesional..

memperkenalkan

KALENDAR ISLAMIK 2009

KeIsTiMeWaAn:

~ Kalendar Hijri

~ Kalendar Masihi

~ Cuti Umum Tahunan

~ Cuti Sekolah

~ Waktu Solat (KL)

~ Kata-Kata Hikmah

~ Ayat-Ayat Cinta

~ Info Umum

~ Gambar Peninggalan Rasulullah SAW

~ Memo dll

over 'full colour' & design PERCUMA!!

kos penghantaran yang paling minima!!
minima tempahan saiz (Besar) = 150 sahaja
minima tempahan saiz (Kecil) = 200 sahaja

Harga bermula serendah RM 1.45 sahaja

www.kalendar-islamik09.blogspot.com
www.kamus-almiftah.com

Baca Selanjutnya...

Khamis, November 06, 2008

Hak Asasi Manusia Di Dalam Islam. Siri 8

12. HAK PERLINDUNGAN

Pengisytiharan Antarabangsa Hak Asasi Manusia dalam Islam :
- ( Fasal 9)  :
a. Menjadi hak kepada setiap orang yang dihina atau dizalimi mendapat perlindungan. Ia adalah hak yang dijamin oleh Islam kepada setiap orang yang dihina dan dizalimi dengan tidak mengira apakah warganegara mereka, akidah atau warna kulit.
b. Baitullah Al Haram di Makkah adalah tempat yang aman kepada semua orang dan tidak boleh sama sekali seorang muslim dihalang.
Walaupun akta hak asasi manusia Kesatuan Eropah tidak menyebut sebarang hukum yang berkaitan dengan hak perlindungan, tetapi terdapat negara-negara Eropah tertentu yang mengiktiraf hak ini bertepatan dengan dasar umum perjanjian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan ( fasal 14 ) Pengisytiharan Antarabangsa Hak Asasi Manusia. Namun perjanjian antarabangsa hak-hak sosial dan politik tidak menyatakan sebarang fakta yang jelas berhubung dengan masalah ini.
Di sini dapat kita simpulkan bahawa ia bertepatan dengan perkembangan demokrasi yang telah dilaksanakan oleh kebanyakan negara Kesatuan Eropah, menyebabkan orang-orang yang membuat akta hak asasi manusia Kesatuan Eropah   merasakan hak perlindungan ini tidak penting lantas tidak menyatakan hak ini dalam akta mereka.
Meskipun demikian kemungkinan di sana terdapat kepentingan yang besar supaya menyebut hak perlindungan ini secara jelas dalam perjanjian antarabangsa hak-hak sosial dan politik kerana mereka membuat hubungan dengan negara-negara yang berbeza pegangan politik, di antaranya negara-negara bukan demokrasi
Dalam masalah yang berkaitan dengan akta hak asasi manusia Kesatuan Eropah, Sighart telah menunjukkan peraturan no (67), persidangan ke 14 Majlis Menteri-Menteri Kesatuan Eropah dalam masalah hak perlindungan terhadap seseorang yang menghadapi bahaya dizalimi atau diburu. Beliau menambah, sesungguhnya lajnah hak asasi manusia Eropah telah menggesa perkara ini supaya mewajibkan ( perkara ke-3 ) akta hak asasi manusia Kesatuan Eropah apabila terdapat di sana seseorang yang menghadapi layanan yang tidak berperikemanusiaan di negara yang dia berlindung.
Dalam masalah ini jelaslah bahawa Syariat Islam telah mendahului Eropah semenjak 14 kurun yang lalu, bukan sahaja dalam masalah mengiktiraf hak perlindungan tetapi telah melaksanakan hak ini secara praktikal ( fasal 3, bahagian 2-8 hak-hak politik wanita )

13. HAK DAN KEWAJIPAN BERMASYARAKAT DALAM KEHIDUPAN UMUM

Akta hak asasi manusia Kesatuan Eropah ( Protokol tambahan yang pertama ) :
- ( Fasal 3 ) : Negara yang mempunyai autoriti telah bersepakat supaya diadakan pilihanraya secara bebas dalam tempoh yang sesuai dengan cara undian rahsia, dalam keadaan yang membenarkan rakyat menyatakan pendapat mereka secara bebas untuk memilih kerajaan

Akta hak asasi manusia Kesatuan Eropah
- ( Fasal  16)  tidak harus menafsirkan hukum ( perkara 10, 11, dan 14 ) dengan makna menegah pihak yang mempunyai autoriti daripada meletakkan syarat untuk aktif dalam politik kepada orang asing.

Pengisytiharan Antarabangsa Hak Asasi Manusia dalam Islam :
- ( Fasal 11)
a. Setiap individu dalam masyarakat layak untuk memegang jawatan apabila cukup syarat-syarat yang ditentukan oleh syarak.
b.  Sistem syura adalah asas hubungan pemerintah dengan rakyat.dan menjadi hak rakyat untuk memilih golongan pemerintah dengan kehendak mereka yang bebas berdasarkan asas ini.

14. HAK KEBEBASAN BERMASYARAKAT DAN MENUBUHKAN PERSATUAN DAN PERTUBUHAN

Akta hak asasi manusia Kesatuan Eropah :
- ( Fasal 11)  :
1. Setiap orang berhak untuk mendapat kebebasan bermasyarakat secara sempurna dan hak kebebasan menubuhkan persatuan, begitu juga hak untuk menyertai mana-mana pertubuhan pekerjaan untuk menjaga kepentingan mereka.
2. Hak-hak ini tidak boleh tunduk kepada mana-mana syarat yang lain selain yang telah di tentukan oleh undang-undang mengikut kepentingan dalam masyarakat demokrasi untuk keamanan kaum, keselamatan umum, memelihara peraturan, mencegah jenayah, memelihara kesihatan dan budaya atau memelihara orang lain dan kebebasan mereka. (Perkara) ini tidak menegah daripada meletakkan syarat untuk menggunakan askar atau polis atau pengurusan dalam negara.

Pengisytiharan Antarabangsa Hak Asasi Manusia dalam Islam :
- ( Fasal 14)  :
a. Setiap orang berhak untuk menyertai (secara berseorangan atau bersama orang lain) dalam kehidupan berkumpulan, sama ada berbentuk keagamaan, kemasyarakatan dan pengetahuan dan berhak untuk menubuhkan persatuan dan menggunakan apa jua cara untuk melaksanakan hak ini.
b. Menjadi hak dan kewajipan setiap orang menyuruh orang lain melakukan kebaikan dan melarang mereka daripada melakukan kemungkaran dan berhak untuk meminta masyarakat menubuhkan persatuan yang bolehkan seseorang melaksanakan tugas ini.

Baca Selanjutnya...

Rabu, November 05, 2008

Jangan bakar jambatan persahabatan dalam jamaah

Kepentingan "ukhuwwah" dalam jamaah sudah disepakati umum, khususnya para penggerak gerakan Islam. Teorinya memang sudah dipersetujui sebulak suara. Kalau ada yang menyangkalnya, maka ia terkeluar dari pandangan umum, bahkan terkeluar daripada ketetapan syara'.
 
Tapi jika ditinjau pada perlaksanaan dan amalannya, kelihatan usaha-usaha kearah mempereratkan ukhuwwah kurang diberi perhatian. Bahkan kadang-kadang ukhuwwah semacam tidak dihiraukan sangat, kerana ada agenda-agenda lain yang lebih utama. Bukankah ukhuwwah itu "rahmat Allah"? Mengapa rahmat yang begitu berharga diabaikan begitu sahaja kerana diselimuti ke egoan yang mengunung. Ingatlah..persaudaraan atau ukhuwwah itu adalah akar yang menyokong kekuatan jamaah disamping akidah yang menjadi tunjangnya. Kekuatan apa lagi yang kita yakini untuk mengukuhkan pohon perjuangan ini selain akidah,iman, ukhuwwah dan jihad. Mahu dibina perjuangan ini bertunjangkan "wang" semata-mata".
 
Bukankah disebabkan wang, Umno kehilangan nilai-nilai keluhuran perjuangannya disegenap peringkat. Kuasa semata-mata?. Bukankah kerana budaya bertuhankan kuasa yang telah menyebabkan umno kian kehilangan kuasa. Gerakan Islam memang sangat-sangat memerlukan kuasa dan wang. Tetapi wang dan kuasa itu hendaklah dibangunkan diatas kemurnian akidah, kejernihan iman, keeratan ukhuwwah dan kesungguhan jihad. Justeru itu jangan memandang ringan terhadap kepentingan "menghubungkan" persahabatan dan ukhuwwah.
 
Apa yang menjadi api yang membakar jambatan persahabatan dalam jamaah?
1. Ego. Api yang pertama membakar "jambatan persahabatan" ialah keegoan diri. Merasakan diri lebih hebat. Tidak sesuai lagi bersahabat dengan sahabat-sahabat yang sedia ada. merasakan diri telah setaraf dengan pimpinan yang tinggi-tinggi dalam jamaah. Bahkan bila bercakap dengan pimpinan pun sudah berbahasa "ana anta (aku engkau)" sahaja. sedangkan pimpinan tersebut ,satu masa dahulu adalah guru kepadanya. Besar sangatkah erti jawatan itu dalam hatinya? sehingga dilihat jawatan itu satu keistimewaan yang dibanggakan bukannya tanggungjawab yang bakal dipersoalkan. Besar sangatkah erti jawatan sehingga dirombak jambatan rahmat persahabatan?. Bukankah dahulunya ia tidur bangun bersama dengan mereka. Ia mengorak langkah dalam perjuangan ini bersama dengan mereka, sama-sama berusrah, sama-sama makan nasi dalam talam dan sama-sama tidur kat surau kerana ada qiamullail. Tiba-tiba kerana dah merasakan diri jadi orang penting dalam jamaah, sahabat-sahabat lama dilayan selaku manusia kelas dua.

2. Terpengaruh dengan Fitnah. Api kedua yang membakar jambatan persahabatan ialah fitnah. Seorang sahabat akan rela memutuskan persahabatannya kerana terpengaruh dengan fitnah yang mengaibkan sahabatnya. Kalau ia tahu menghargai "persahabatan" sudah tentu ia akan menjaga nama baik sahabatnya. Mencari kebenaran dan seterusnya dinasihati secara baik sahabatnya itu jika didapati tuduhan itu benar. Dipertahankan sahabatnya jika di dapati tuduhan itu tuduhan liar yang berniat jahat terhadap sahabatnya. Tapi jika awal-awal lagi persahabatan yang ia jalin itu dalam diam-diam terselit rasa irihati, dengki dan hasad terhadap sahabatnya, maka sudah tentu jika bertiup sedikit fitnah terhadap sahabatnya, maka segera akan disambar peluang itu dan diapi-apikan lagi fitnah sehingga marak. Paling tidak ia akan berdiam dir, dengan membiarkan sahabatnya terkial-kial mempertahankan diri dari jaringan fitnah yang menjerutnya. Usahkan diziarahi sahabatnya itu bahkan melarikan diri pada saat sahabat memerlukan sokongan dan perangsang.

3. Hasad. Api hasad antara api yang cepat membakar jambatan persahabatan. Orang yang hasad melihat kepentingan yang ingin dicapainya lebih utama daripada menjalin persahabatan. Kadang-kadang jika dijalin persahabatan pun kerana bertujuan mencapai sesuatu bagi mengatasi sahabatnya yang lain. Sahabat yang baru akan dipergunakan untuk menyaingi sahabat yang lain. Orang yang hasad hanya boleh bersahabat dengan orang yang lebih rendah daripadanya. Jika dilihat seseorang itu lebih tinggi dan maju daripadanya, lalu akan dibakarnya jambatan persahabatan.

4. Jahil. Jahil tentang erti persahabatan, juga antara penyebab jambatan persahabatan diruntuhkan. sedangkan persahabatan adalah rahmat ALlah, melapangkan kerja dakwah, menenangkan jiwa, pemberi semangat dikala lemah, pendorong dikala berduka dan sahabat adalah sebahagian dari hidup kita. Tanpa mereka siapalah kita. Tanpa mereka kita tidak akan sampai ketahap ini pada hari ini.

Apa yang mengeratkan persahabatan?
1. Tawadhuk. Rendah diri atau tawadhuk bukan sahaja dicintai Allah. Bahkan orang yang bersifat tawadhuk akan dikasihi dan dicintai oleh sahabat-sahabatnya. Ia tidak merasakan dirinya hebat walaupun telah menjawat jawatan yang tinggi dalam jamaah. Bahkan ia merasakan jawatan itu dikongsi bersama kerana ia pastinya tidak akan sampai ketahap itu tanpa bantuan, sokongan dan pertolongan sahabat-sahabatnya. Jiwanya semakin resah dengan jawatan kerana akan banyak soalan Allah terhadapnya di akhirat. Namun oleh kerana telah diamanahkan dengan jawatan, terpaksa ia memikulnya dengan penuh pengharapan kepada pertolongan Allah dan bantuan rakan-rakan. Manusia secara nalurinya akan mengasihi orang yang merendah diri. Sebagaimana mereka secara nalurinya akan benci kepada orang yang sombong. Hatta orang yang sombong pun akan benci kepada orang yang sombong.

2. Ziarah. Tujuan ziarah ialah untuk menghangatkan persahabatan. Orang yang menghargai pertalian persahabatan akan meletakkan keutamaan kepada agenda ziarah. Jika ada peluang dan kelapangan pasti tidak akan disia-siakan untuk menziarahi sahabatnya. Apatah lagi jika ia tahu saat itu sahabatnya dalam kesusahan atau sangat mengharapkan pertolongan dan bantuannya. Persahabatan yang disusuli dengan ziarah akan lebih erat berbanding persahabatan yang berkisar sekadar pertemuan di masjlis-majlis ceramah dan kedai-kedai kopi. Taaruf akan lebih mesra dan manis jika diperkukuhkan dengan ziarah. Ziarah bukan sahaja mengeratkan antara dua orang sahabat, bahkan melibat keluarga masing-masing.

3. Selalu mendoakan sahabat. Jangan lupa, bahawa jalinan persahabatan adalah rahmat Allah. Bermohonlah kepadaNya untuk sentiasa memperolehi rahmat dan nikmat itu. Doakan kebaikan dunia dan akhirat untuk sahabat. Kerana kita tidak akan rasa nikmat bersahabat jika kita dalam keadaan gembira tetapi sahabat kita dalam kedukaan. Tetapi jika sahabat kita dalam kegembiraan, kita juga akan menompang gembira dan senang walaupun saat itu kita dalam kepayahan.

Apabila persahabatan dan ukhuwwah dapat dipereratkan dan jalinannya dapat dianyam dengan kemas dan indah, maka pastinya jamaah akan kelihatan indah dan sempurna. Sebaliknya jamaah akan kelihatan berserabut dan saling berantakan. Waktu itu tiadalah rahmat dan nikmat Allah swt.

Baca Selanjutnya...

Isnin, November 03, 2008

Kunjungan Hormat Ketua Pengarah Unit Amal Pusat ke Negeri Sembilan

Seremban, 2 November 2008, Ahad; Ketua Pengarah Unit Amal Pusat, Ustaz Jamsari Masrom bersama dengan KSU Unit Amal Pusat telah mengadakan lawatan sehari ke Negeri Sembilan dalam rangka mengukuhkan organisasi Unit Amal di setiap Negeri. Unit Amal Negeri Sembilan amat bertuah kerana menjadi negeri pertama pilihan Ketua Pengarah Unit Amal Pusat.



Program bermula dengan pertemuan Badan Perhubungan Negeri Sembilan. Majlis dihadiri oleh Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Zulkefly Mohd Omar, Timbalan-timbalan pesuruhjaya, Setiausaha, Ketua Penerangan, Ketua Pemuda, YDP Jempol, Tampin, Telok Kemang, Rembau dan beberapa ajk perhubungan PAS Negeri. Pertemuan ini turut disertai Ahli Lembaga Pengarah Unit Amal Negeri.

Dalam pertemuan tersebut, Ustaz Jamsari menerangkan tujuan kedatangan beliau untuk membina hubungan baik di antara Unit Amal Pusat dan Perhubungan PAS Negeri Sembilan. Beliau menyarankan seorang ahli Unit Amal bagi setiap cawangan PAS. Sementara Pesuruhjaya PAS Negeri pula amat gembira di atas kunjungan hormat kepimpinan Unit Amal Pusat dan berjanji akan menjaga hubungan ini sebaik-baiknya dan seterusnya menjanjikan sokongan padu kepada Unit Amal. Beliau juga turut menyatakan komitmen beliau untuk menyumbang kepada Unit Amal Negeri sebanyak RM 1,000.00. Terima kasih daun keladi.



Selepas pertemuan bersejarah tersebut, rombongan Unit Amal Pusat telah mengadakan pertemuan dengan ahli-ahli Unit Amal Negeri Sembilan. Semua Unit Amal kawasan-kawasan telah menghantar wakil dalam pertemuan tersebut. Dalam pertemuan tersebut, Ustaz Jamsari menjelaskan perkembangan terkini Unit Amal dan telah memberikan sedikit motivasi dan gerak kerja yang perlu dilakukan oleh ahli-ahli Unit Amal kawasan-kawasan.

Pelbagai soal-jawab menyerikan lagi majlis tersebut. Rata-rata peserta berasa amat berpuas hati atas kunjungan Ketua Pengarah Unit Amal Pusat. Mereka juga menyatakan kesedian untuk mengambangkan Unit Amal di peringkat kawasan-kawasan dan bersedia untuk menjulang Unit Amal ke persada dunia. Majlis diakhiri dengan bergambar bersama-sama dan bersalam-salaman sambil berpelukan sebagai menunjukkan semangat ukhuwwah yang sangat tinggi.



disediakan oleh:
Penerangan Unit Amal Negeri

Baca Selanjutnya...

Operasi Bantuan Banjir Unit Amal Negeri Sembilan

Berikut adalah operasi bantuan mangsa banjir yang dijalankan oleh Unit Amal Negeri Sembilan di dua kawasan iaitu di Taman Angsi Ville Tuanku Jaafar dan Ulu Rantau. Operasi tersebut turut dibantu ADUN Paroi, YB Hj Taufek Abd Ghani yang juga merupakan Ketua Pemuda PAS Negeri Sembilan.

YB Hj Taufek Abd Ghani (ADUN Paroi) turut membantu membersihkan rumah penduduk

Rumah seorang penduduk kaum cina yang dimasuki banjir


Keadaan banjir pada waktu malam

Bergambar dihadapan rumah mangsa banjir kaum cina selepas selesai membersihkan kawasan rumahnya.

Keadaan perumahan Taman Angsi Ville Tuanku Jaafar selepas banjir surut

Baca Selanjutnya...

AMARAN PRESIDEN; "FORMULA" PERKUKUHKAN PAKATAN

 

Sebuah wawancara menarik antara Wasilah dan al Fadhil ustaz Nik Mohd Abduh bin Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz bin Nik Mat .( Exco Dewan Pemuda PAS Pusat )

Saya perturunkan di sini untuk tatapan semua pihak terutama buat rakan - rakan di luar negara yang tidak dapat mengikuti wawancara tersebut di majalah mingguan Wasilah .

Satu wawancara yang cukup baik dibaca dan dihayati oleh semua agar jelas kita membentuk fikrah dalam menangani isu memperkukuh Pakatan rakyat .

Satu jawapan yang bijak dan tinggi hemahnya. Makbruk akhil Faadhil Ustaz Nik Mohd Abduh . Berikut wawancara beliau bersama mingguan Wasilah :

Wasilah : Adakah ustaz rasa isu perbezaan pandangan antara dua itu sudah selesai ?

Nik Abduh : Isu ini sepatutnya selesai kerana Tuan Guru Haji Hadi sebagai Presiden PAS telah menjelaskan apa maksud muzakarah yang telah diadakan antara PAS dengan UMNO . Tetapi dari sudut pandangan umumnya mungkin dilihat ia masih tidak selesai . Dan saya lihat benda ini macam berlaku salah faham yang saya tidak dapat ( pastikan ) sama ada ia sengaja dicetus oleh pihak tertentu atau tidak untuk memecahkan suasana perpaduan dalam PAS .

Jadi saya sebagai salah seorang pimpinan pemuda PAS Pusat , sikap saya adalah menyeru supaya kita kembali kepada asas perdamaian apabila berlaku perselisihan dalam gerakan Islam iaitu kembali kepada ketaatan dan thiqah ( kepercayaan ) .

Salah faham yang timbul dikalangan siapa ?

Salah faham dikalangan masyarakat. Massa politik di Malaysia menganggap bahawa di dalam PAS ini terdapat satu kumpulan yang mahu parti ini bersama dengan UMNO . Ini tidak betul . Sampai ke hari ini perkara ini masih diwar-warkan dan disebut - sebut .

Muzakarah yang diadakan sebenarnya tidak lebih daripada menjawab pelawaan dari UMNO . Saya sendiri dalam penulisan saya menyeru supaya pelawaan itu tidak ditolak sebab kita ini bersifat terbuka .

Keputusan dalam muktamar pun telah jelas bahawa tidak ada sebarang kesalahan apabila kita melakukan muzakarah . Ia bukan hukum hari ini tetapi ia hukum yang telah kita laksanakan sejak dulu . Kekeliruan ini hanya timbul selepas sesetengah pihak mendakwa wujud usaha untuk menyatukan PAS dengan UMNO dan itu dinafikan . Sebab itu saya kata isu salah faham ini sepatutnya sudah lama selesai .

Mungkin salah faham itu berlaku diperingkat pimpinan sendiri . Mungkin juga Tuan Guru Nik Aziz salah faham ?

Ayah ini , isu dia juga sudah selesai . Dulu dia menentang ( perjumpaan dengan UMNO ) dan kita nampak perselisihan itu berlaku . Tetapi selepas Ahli Majlis Syura bertemu dengan Ayah di JKR 10 selaku Mursyidul Am maka sudah tidak ada krisis antara mereka .

Tidak kiralah pertemuan dengan UMNO itu disebut sebuat sebagai muzakarah atau muqabalah . Ia memberi maksud yang sama walau ada sedikit perbezaan. Tetapi maknanya Ayah bersetuju pertemuan itu wujud antara PAS dengan UMNO .

Tidak timbul isu kononnya ada satu kumpulan mahu masuk UMNO. Bahkan saya mendapat maklumat yang tepat tawaran - tawaran yang dibuat oleh UMNO itu dijawab dengan syarat - syarat yang jelas oleh pimpinan yang mengadakan muzakarah . Dan syarat - syarat yang jelas itu menunjukkan PAS ini tidak akan bersama UMNO selagimana UMNO tidak memenuhi syarat Islam yang dikemukakan PAS .

Tawaran daripada UMNO tu bagaimana ?

UMNO memang mahu bekerjasama dan mahu mewujudkan kerajaan campuran bersama PAS ( dilaporkan untuk pembentukan kerajaan di Perak dan Selangor ) . Bila pimpinan kita jawab , kalau mahu bekerjasama , dasar Islam menjadi syarat yang mesti dipenuhi dan UMNO memang tidak boleh jawab .

Samaada Pak Lah atau sesiapa yang ditemui , mereka tidak dapat terima syarat Islam yang dikenakan PAS . Mereka bertemu itu pun kerana pelawaan UMNO , bukan pihak dari PAS yang memulakan .

Apa yang diputuskan dalam Muktamar baru - baru ini sebenarnya ?

Dua keputusan besar , adalah bersetuju supaya muzakarah diteruskan dan yang kedua memperkukuhkan Pakatan Rakyat .

Tetapi Presiden memberi "amaran" pula kepada Pakatan rakyat ( PAKATAN ) baru - baru ini . Bahawa kerajaan yang bakal terbentuk mesti dipandu oleh majoriti ahli parlimen Muslim .

Amaran itu adalah "formula" untuk mengukuhkan Pakatan rakyat . Itu adalah agenda PAS untuk memperkukuhkan Pakatan . Tapi bagi sesetengah pihak tindakan itu tidak akan memperkukuhkan . Namun bagi Presiden itulah caranya . Kerana kita kena ingat dalam Islam ini , apabila berlaku kerjasama diantara parti - parti politik , antara yang Islam dan yang tidak Islam , dalam fiqh Islam ada syarat - syarat yang perlu dipatuhi .

Ramai yang beranggapan ia seperti langkah terkebelakang .

Salah anggap dikalangan ahli dan masyarakat adalah biasa . Kenyataan yang dikeluarkan oleh Tuan Guru Nik Aziz sendiri , dalam sepuluh yang dikeluarkan ada lima yang akan membingungkan rakyat dan lima yang mereka setuju . jadi yang membingungkan itu perlu dibuat penjelasan .

Jadi kenyataan Tuan Guru Hj. Hadi itu , sepatutnya daripada pimpinan atas sampai bawah perlu menjelaskan maksud dan bila dijelaskan maksud , masyarakat boleh terima .

Tapi Salah Faham bukan sahaja berlaku dikalangan masyarakat awam . Ahli akademik juga mendakwa ada dua kumpulan dalam PAS , satu nak bersama UMNO dan satu lagi mahu kekal menguatkan Pakatan .

Bagi saya itu adalah satu kenyataan yang tidak betul . Terbentuk dua kumpulan , satu nak bersama pakatan , satu dengan UMNO ini satu fakta yang tidak betul . Ia telah dinafikan oleh Tuan Guru Hj. Hadi bahawa tidak ada seorang pun pimpinan PAS hendak bersama UMNO . Pimpinan UMNO nak masuk PAS tu adalah .

Kita menyambut pelawaan UMNO atas dasar muqabalah , muzakarah . PAS tidak pernah sebut hendak bersama UMNO dan meninggalkan Pakatan kerana hendak mengambil kuasa .

Tapi itu yang dilihat oleh penyokong di akar umbi .

Sebab itu pimpinan wajib membuat penjelasan . dan semua pimpinan PAS wajib menyatukan perselisihan pendapat . Sebab itu saya mengambil sikap bukan menyokong mana - mana pihak , tetapi saya menyeru kepada asas . Sekarang ini berlaku perselisihan faham , ia berlaku mungkin kerana salah faham atau sengaja tidak mahu faham . Tapi asasnya , apabila berlaku perselisihan dalam kumpulan Islam kita kena kembali kepada dua perkara :

Pertama ketaatan kepada Presiden . Presiden berhak buat apa - apa keputusan , apatah lagi keputusan yang dipersetujui oleh syura . Jadi pimpinan yang dibawah walaupun pedih tidak puas hati , mereka kena akur . Ini seruan saya .

Sebab apabila Presiden mula dikritik , Syura mula dikritik ia akan membawa kepada perpecahan . Pada saat inilah kena ada suara untuk mengembalikan ahli PAS kepada asas . Selepas itu baru orang akan lihat kekuatan PAS .

Sekarang ini berlaku kekeliruan dalam masyarakat kerana masyarakat sendiri melihat dalam PAS tidak bersatu . Masa inilah kalau kita memang nak jaga PAS , kita kembali kepada asas . Bagaimana nak bersatu , asasnya patuh kepada Presiden dan jangan kritik syura . Kerana syura adalah satu institusi yang dibuat sengaja untuk dipatuhi. Kerana itu adalah arahan Allah Taala .
 
 
Tetapi pimpinan PAS peringkat pertengahan sendiri begitu berani mengkritik ?
Itu jelas, dalam blog, dalam surat khabar , dalam ceramah dan dalam percakapan mereka . Semua orang yang mengikuti perkembangan politik tahu . Sebab itulah wujud dakwaan ada dua kumpulan ini .

Mereka tidak sepatutnya bercakap perkara yang akan mewujudkan sesuatu yang membesarkan perselisihan yang sepatutnya boleh diselesaikan dengan mudah . Isu ini sebenarnya mudah , tetapi kita yang memayah - mayahkannya .

Jadi adakah perkara ini boleh diselesaikan ?

Boleh , kalau semua nak kepada kebenaran . Insyaallah dan saya antara orang yang yakin ahli PAS ini telah dididik dan ditarbiah untuk sayangkan jamaah dan bersatu dalam parti Islam .

Bagaimana dengan pertembungan idea dengan parti lain dalam Pakatan. Dalam menuju pembentukan kerajaan , adakah PAS bersedia menghadapi perbezaan ideologi dengan phak lain pula ?

Apabila kita mengadakan kerjasama diantara parti - parti Pakatan yang berbeda ideologi benda pertama dan asas yang perlu kita terima bersama adalah sikap saling menghormati polisi hak - hak dan dasar masing - masing. Jangan mudah melanggar .

Kita kena terima persefahaman dalam Pakatan secara umumnya berlaku antara tiga parti besar ini ( PAS , PKR dan DAP ) selepas pilihanraya . Sebelum pilihanraya persefahaman hanya berlaku antara PAS dan PKR dan tidak pernah berlaku antara PAS dan DAP .

Tetapi selepas pilihanraya umum ke 12 , dengan kejutan keputusan pilihanraya itu DAP terutamanya sudah boleh menerima PAS . Dulu DAP tolak PAS , bukan PAS tolak DAP . Mereka keluar dari Barisan Alternatif ketika itu . Tetapi kini mereka menerima balik atas kepentingan politik bersama . Jadi apabila Pakatan diwujudkan , asas utama adalah saling menghormati.

Selepas pilihanraya beberapa bulan ini , dalam kesungguhan PAS mahu bersama - sama Pakatan merubah pemerintahan negara , wujud tanda - tanda yang dilihat dikalangan ahli PAS bahawa PAS tidak dihormati dan mereka pula tidak puas hati . Dan perasaan tidak puas hati dikalangan ahli PAS ini dibenarkan oleh Tuan Guru Hj. Hadi dalam temuramah dengan Harakah .

Maknanya Tuan Guru Hj. Hadi membenarkan rasa tidak puas hati ahli terhadap parti - parti rakan . Beliau membetulkan keadaan melalui temuramah tersebut dimana beliau katakan orang PAS bukan bodoh . Beliau cuba meletakkan PAS pada landasannya supaya PAS dihormati .

Daripada situlah kita melihat pimpinan DAP dan Dato' Seri Anwar Ibrahim terpaksa menerima bahawa kalau nak kekuatan , kena duduk saling menghormati . Terbukti PAS dalam tempoh selepas kemenangan pilihanraya tidak pernah berbuat sesuatu yang menyebabkan PKR dan DAP tidak puas hati .

PAS yang mula - mula tunjuk "kami tidak puas hati" . Tapi PKR dan DAP tidak ada sebut yang mereka tidak puas hati . Kerana apa ? kerana tidak ada benda yang PAS buat boleh mencetuskan isu sama ada ( dalam kerajaan ) di Perak , di Kedah atau dimana - mana pun untuk(rakan - rakan dalam Pakatan) merasa demikian .

Tetapi parti lain membuatkan PAS tidak puas hati ?

Ya dan Tuan Guru Hj. Hadi membenarkan rasa tidak puas hati melalui wawancara tersebut . Saya rasa hari ini pun , samada Lim Kit Siang atau Anwar boleh terima rasa tidak puas hati yang disebut Presiden dan mereka meletakkan PAS pada tempatnya .

Kita bukan nak jadi bos , PAS tidak pernah minta kena Presiden PAS jadi perdana menteri dan bukan Anwar . Kita bersetuju pada dasar Anwar duduk di depan , tetapi apabila beliau membawa ( gerakan ) , masing - masing kena melihat di belakang bahawa rakan - rakan yang ada perlu dihormati ketika beliau hendak membuat keputusan .

Boleh atau tidak dikatakan bahawa DAP sekarang sudah mula nampak Islam dari sudut yang lebih jelas .

Ya alhamdulillah , sebelum ini mereka jauh dengan PAS . Tetapi selepas PAS dilihat lebih terbuka dan DAP pun mula mengambil dasar lebih lembut . Maka akhir sekali DAP menerima PAS dan melihat bahawa melalui PAS mereka ( boleh ) kenal Islam . DAP tidak kenal Islam dengan UMNO , mereka kenal Islam dengan PAS .

Tinggal lagi mereka berani atau tidak berani , ini berlaku perselisihan dalam DAP . Sesetengah DAP berani untuk menerima sistem Islam . Sesungguhnya tidak . Dalam keadaan berani tidak berani itu lah , mereka menerima untuk berpakat dengan PAS sekali lagi , selepas mereka gagal dahulu .

Mereka keluar dari Barisan Alternatif pada tahun 1999 kerana hendak selesaikan (pertikaian ) dalaman mereka sendiri dan hari ini di atas kepentingan bersama mereka terima balik .

Adakah PAS akan adakan kongres atau muktamar khas seperti mana yang berlaku pada tahun 1972 dahulu apabila ia diadakan untuk menentu samaada PAS bersetuju membentuk kerajaan campuran Perikatan pada ketika itu ?

Isu - isu besar yang tidak boleh diputuskan secara konsensus (rundingan) atau mesyuarat jawatan kuasa peringkat tertinggi , benda yang memerlukan pandangan daripada akar umbi , maka Presiden akan membuat muktamar khas .

Muktamar khas ini kalau ikut fahaman saya untuk menentukan hala tuju besar yang memerlukan pandangan semua pihak termasuklah isu besarnya nak "join" Barisan Nasional dan sebagainya .

Tetapi tindakan menyertai Pakatan Rakyat tidak ada perselisihan . Syura tidak ada selisih , Jawatan kuasa Tertinggi pun tidak ada , rakyat pun sokong . Ini barang yang mudah . Isu kerajaan campuran dalam Pakatan adalah perkara yang mudah , tidak ada sesiapa yang menentang .

Saya ingat tidak ada satu suara pun dalam PAS ini yang menentang kerjasama dengan Pakatan. Kecuali hanya tunjuk rasa tidak puas hati . Itu biasa. Sebab itu namanya "kerjasama" . Kalau puas hati semuanya , tidak peru kerjasama , terus 'join' sahaja .

Isu Muzakarah menimbulkan banyak tanggapan negatif kepada Tuan Guru Haji Hadi . Ramai yang marah kepada beliau kerana 'berbeza' dengan Tuan Guru Nik Abdul Aziz . Kegagalan Terengganu ditawan PAS juga dibangkit - bangkitkan .

Bila kita menyaksikan antara dua orang yang terhormat , bila kita membesarkan perkara itu , maka kita yang sebenarnya yang sengaja mencipta perpecahan dan itu bukan jalan saya dan itu bukan jalan Islam .

Kita tahu bahawa diantara dua orang Tok Guru ini , tempat bertemu lebih banyak daripada tempat berselisih . Jadi mengapa kita tidak pergi kepada tempat bertemu tetapi membesarkan tempat berselisih .

Padahal perselisihan pandangan boleh berlaku kepada semua . Tidak ada dua atau tiga orang yang bersatu dalam semua perkara . Termasuk dalam isu ini , kalaulah berlaku perselisihan yang bagi saya sesetengahnya diperbesarkan .

Kadangkala hanya lima , tapi mereka dakwa ada sepuluh tempat perbezaan antara keduanya . Kalau ahli PAS suka nak melihat perpecahan , silakan lah ! Tapi ambil tanggungjawab bila berdepan dengan Allah swt . Itu bukan jalannya .

Saya apabila membincangkan perkara ini , saya seru kembali kepada asas . Ketua kita adalah Presiden dan Presiden terikat dengan Syura . Jadi jika berlaku apa - apa pun isu , kita rujuk kepada keduanya . Itu struktur yang kita bina dan Mursyidul Am termasuk dalam Syura kerana beliau mempengerusikan Majlis Syura .

Baca Selanjutnya...

Jumaat, Oktober 31, 2008

Solat Hajat Perdana

Solat Hajat Perdana, Bacaan Yaasin dan Tazkirah
PAS Kawasan Rembau
Tarikh : 5 November 2008 (Rabu)
Masa : Solat Isyak Berjamaah
Tempat : Markaz Besar PAS Rembau
semua dijemput hadir

Baca Selanjutnya...

Selamat Berjuang

Pemuda PAS Negeri Sembilan mengucapkan selamat berjuang kepada Kontinjen PASTI Negeri Sembilan yang akan menyertai program Ihtifal PASTI Pusat di Kedah yang bermula pada Jumaat 1 November 2009. Perjuangan kalian mewakili semangat perjuangan anak-anak Negeri Sembilan. Kami doakan kalian akan membawa pulang kejayaan yang terbaik sekaligus mengharumkan nama PASTI Negeri Sembilan. Berikut adalah peserta kebanggaan kita:
 
1. Nasyid : Kumpulan Nasyid PASTI Kuala Pilah
2. Hafazan (L) : M Zulhusni b Radzi (Kuala Pilah)
3. Hafazan (P) : Aina Hafizatun Nur bt M Rafi (Jempol)
4. Bercerita(L): M Badrish Syah b Jamil (Rembau)'
5. Bercerita(P) : Siti Nabilah bt S Azizi (Port Dickson)
6. Sajak : Arif Azhad b A Kimon (Port Dickson)
7. Azan : M Ammar b Azizi (Jempol)
8. Pidato : Ummu Nadirah bt Norman (Jempol)
9. Qutbah : M Zulhusni b Radzi (Kuala Pilah)

Baca Selanjutnya...

Program Terkini!!

Lawatan Kerja Ketua Pengarah Jabatan Amal Pusat ke Negeri Sembilan
Tarikh : 02 November 2009
Hari : Ahad
Masa : 9.00 pagi
semua kepimpinan pemuda dijemput hadir
maklumat lanjut sila hubungi Sufian (0133589328)

Baca Selanjutnya...

Khamis, Oktober 30, 2008

Klik untuk paparan yang besar

Baca Selanjutnya...

IHTIFAL PASTI NEGERI SEMBILAN MERIAH

JEMPOL 22 OKT: Majlis Ihtifal PASTI Peringkat Negeri Sembilan telah berlangsung pada 19 Oktober yang baru lalu di Muassasah Darussyarif, Batu Kikir. Majlis telah dihadiri oleh Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan , Zulkefly Mohamad Omar, YB Hj Mohd Taufek Abd Ghani ADUN Paroi dan Pengarah PASTI Negeri , Mohamad Syazwan serta ibu bapa dan saudara mara pelajar. Jumlah kehadiran dianggarkan kira-Kira 600 orang.
Majlis Ihtifal ini adalah merupakan medan untuk penuntut PASTI menampilkan bakat dan kebolehan dalam pelbagai bidang selain daripada pencapaian dalam akademik dan sukan. Kali ini diadakan pertandingan ujibakat dalam 7 kategori iaitu hafazan, kepetahan bercerita, berpidato, bersajak, nasyid, kebolehan berkhutbah dan azan subuh. Acara ini juga merupakan acara tahunan PASTI semua peringkat sebelum ke pertingkat negeri dan persekutuan.
Peserta Ihtifal kali ini terdiri daripada wakil-wakil dari kawasan-kawasan Jempol, Jelebu, Kuala Pilah, Telok Kemang, Rasah, Seremban dan Rembau. Semua peserta yang menjadi johan akan mewakili PASTI Negeri Sembilan ke Majlis Ihtifal PASTI Peringkat Kebangsaan di Alor Star, Kedah yang akan berlangsung selama dua hari dari 31 Oktober hingga 1 November 2008 yang akan dirasmikan oleh Menteri Besar Kedah YAB Dato Ustaz Azizan Abd Razak.

Menurut Pengarah PASTI Negeri Sembilan , pada ketika ini di negeri ini telah ada 40 buah PASTI dan sedang dalam usaha untuk menubuhkan 5 buah PASTI lagi menjelang tahun 2009. Jumlah penuntut yang ada sekarang sudah melebihi 1,000 orang dan PASTI Negeri mensasarkan untuk meningkatkan bilangan penuntut sehingga 2,000 orang dalam tahun 2009 nanti, insyaAllah.

Seluruh kawasan di Negeri Sembilan sekarang telah mempunyai PASTI. Menurut Syazwan lagi, sistem pembelajaran PASTI sekarang telah diselaraskan seluruh negara di mana PASTI mempunyai korikulum seragam, peperiksaan serentak dan aktiviti kokurikulum yang seragam.

Berikut adalah senarai pemenang pertandingan tersebut :
1. Nasyid : Kumpulan Nasyid PASTI Kuala Pilah
2. Hafazan (L) : M Zulhusni b Radzi (Kuala Pilah)
3. Hafazan (P) : Aina Hafizatun Nur bt M Rafi (Jempol)
4. Bercerita(L): M Badrish Syah b Jamil (Rembau)'
5. Bercerita(P) : Siti Nabilah bt S Azizi (Port Dickson)
6. Sajak : Arif Azhad b A Kimon (Port Dickson)
7. Azan : M Ammar b Azizi (Jempol)
8. Pidato : Ummu Nadirah bt Norman (Jempol)
9. Qutbah : M Zulhusni b Radzi (Kuala Pilah)

Baca Selanjutnya...

Ezam jadi Anwar Ibrahim ke-2 untuk UMNO

Dua malam lepas saya hadir di kediaman Sdr Ezam Mohd Nor di Shah Alam atas jemputannya sempena Aidilfitri.

Dah lama tak bersua dengan Ezam. Kali terakhir saya berkomunikasi dengan beliau adalah semasa desas-desus beliau akan menyertai UMNO. Saya dan ramai kawan-kawan beliau dalam PAS telah memujuk untuk beliau tidak menyertai UMNO, malah mempelawa beliau menyertai PAS.

Saya tidak berminat mengulas lanjut tentang perkara yang membuatkan beliau menyertai UMNO. Saya cuma ingin menelah nasib beliau di dalam UMNO selepas ini.

Apabila Ezam menyertai UMNO ia diihat satu tamparan yang hebat untuk pembangkang terutamanya Anwar Ibrahim dan partinya, PKR. Ezam mampu menjadi satu senjata ampuh untuk UMNO berdepan dengan Anwar. Walaubagaimanapun, itu semua terbukti meleset apabila kehadiran Ezam gagal menjejaskan populariti Anwar dalam Pilihanraya Kecil Permatang Pauh. Malah Anwar menang besar dalam pilihanraya tersebut.

Maka apa lagi yang ada pada Ezam untuk UMNO?

Mungkin tidak ada apa-apa lagi pada Ezam untuk Pak Lah, kerana tempoh beliau bertakhta di dalam UMNO hanya berbaki beberapa bulan lagi. Tapi saya percaya Najib tidak akan mempersia-siakan kehadiran Ezam di dalam UMNO. Najib sedang merencana banyak agenda dalam persediaan beliau mengambil alih tanggungjawab sebagai Presiden UMNO dan Perdana Menteri Malaysia. Antaranya adalah tanggungjawab besar beliau untuk memulihkan kredibiliti UMNO dan BN di mata rakyat.

PRU-12 baru-baru ini membuktikan rakyat menuntut reformasi besar dalam pentadbiran negara. Di mata rakyat, Malaysia sudah kepupusan nilai demokrasi dan keadilan. Di mata rakyat juga, pemimpin BN dan UMNO adalah pengamal politik rasuah dan korupsi. Untuk UMNO dan BN terus relevan dalam persada politik negara, mereka mesti berusaha merubah hakikat ini, atau dengan cara yang lain, mengubah persepsi terhadapnya.

Kebangkitan rakyat menuntut integriti, keadilan dan pemulihan demokrasi mesti ditangani Najib. Apakah Najib akan menggunakan Ezam untuk membuktikan kepada rakyat bahawa beliau sedang melaksanakan pemulihan demokrasi dan perang terhadap rasuah?

Ezam adalah tokoh demokrasi dan anti rasuah sejak sekian lama. Seperti kata Salahuddin Ayub, diri Ezam itu bagai sebuah instititusi yang memperjuangkan demokrasi dan menentang rasuah. Saya yakin semangat dan inspirasi menentang rasuah masih berpasak dalam diri Ezam, dan saya harap ianya masih sekental dulu.

Di awal zaman awal 80-an, ketika UMNO berdepan dengan kebangkitan idealisma Islam sedunia yang juga memberi kesan dalam arus politik Malaysia, Dr Mahathir telah membawa masuk Anwar Ibrahim untuk memberikan imej Islam di dalam UMNO. Kemasukan Anwar, tokoh muda ABIM ke dalam UMNO telah memberikan keyakinan kepada umat Melayu Islam bahawa UMNO cukup serius dalam pelaksanaan Islam. Ia juga berjaya mengimbangi suara PAS sebagai sebuah parti pembangkang yang melaungkan pelaksanaan Islam dalam pentadbiran negara. Maka rakyat terpesona dengan UMNO dan melupakan PAS. Apa yang terjadi pada Anwar selepas itu adalah sejarah yang kita semua maklum.

Mungkin kali ini UMNO akan menggunakan Ezam untuk meredakan tuntutan rakyat dan pembangkang kepada demokrasi dan penentangan terhadap rasuah. Mungkin selepas ini, Ezam akan diberikan satu kedudukan penting dalam mana-mana portfolio kerajaan dalam menangani rasuah.

Maka sepertimana Anwar berjaya membuat tempelan-tempelan program Penerapan Nilai-Nilai Islamnya dengan maksud meredakan tuntutan pelaksanaan Islam sepenuhnya oleh PAS, Ezam akan membuat tempelan-tempelan dalam program anti rasuahnya untuk membaiki imej UMNO dan meredakan tuntutan rakyat yang mendesak. Cukup untuk membuat rakyat terpesona semula dengan UMNO.

Itu telahan saya. Saya harap saya silap!
 

Baca Selanjutnya...

Isnin, Oktober 20, 2008

Setiap kata-kata itu adalah DOA

Mulut jangan bacul dan jangan berkata seenaknya.Pepatah Melayu pun ada juga menyebutnya - Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan merana.Saya terima email dari Nick Ipoh dan saya muatkan di sini :

Kata-Kata Negatif dan Kata-Kata Positif terbukti mampu mememberi kesan. Maka adalah sebaiknya kita semua mulai mengendalikan kata-kata yang keluar dari mulut kita dengan kata-kata yang Positif dan Baik.

Setelah mendengarkan info tentang pengaruh Kata-kata Negatif terhadap Air yang ditulis dalam buku "The Hidden Messages in Water" karya Masaru Emoto dan pada halaman 31 buku tersebut disebutkan tentang banyaknya orang yang melakukan percubaan, saya pun tertarik untuk melakukannya sbb:

  • 1. Tempatkan Nasi sisa yang sudah didiamkan semalaman kedalam 2 botol dengan jumlah yang sama, kemudian ditutup rapat.
  • 2. Setiap botol di labelkan yang berisi kata-kata.
  • 3. Botol A : "Kamu Pintar, Cerdas, Cantik, Baik, Rajin, Sabar, Aku Sayang Padamu, Aku Senang Sekali Melihatmu, Aku Ingin Selalu di dekatmu, I LOVE YOU, Terima Kasih.
  • 4. Botol B : "Kamu Bodoh, Jelek, Jahat, Malas, Pemarah, Aku Benci Melihatmu, Aku gila tidak mau dekat dekat kamu"
  • 5. 2 Botol ini saya letakkan terpisah dan pada tempat yang sering dilihat, saya pesan pada isteri, anak, dan pembantu untuk membaca label pada botol tersebut setiap kali melihat botol-botol tersebut.

    6. Dan inilah yang terjadi pada nasi tersebut setelah 1 minggu kemudian :

    Nasi dalam botol yang di bacakan kata-kata
    Negatif ternyata cepat sekali berubah menjadi
    busuk dan berwarna hitam dengan bau
    yang tidak sedap.

    Sedangkan Nasi dalam botol yang di bacakan
    kata-kata Positif masih berwarna putih kekuningan
    dan baunya harum seperti ragi.


    Nah Silahkan teman-teman mencubanya sendiri.
    Kalau di buku di katakan ada yang mencuba
    dengan tiga botol dimana botol ketiga tidak
    di beri label apa2 alias diabaikan / tidak
    diperdulikan, dan ternyata beras dalam botol
    yang diabaikan membusuk jauh lebih cepat
    dibandingkan botol yang dipapar kata " Kamu Bodoh".

    Bayangkan apa yang akan terjadi dengan anak-anak kita, pasangan hidup kita, rakan-rakan kerja kita, dan orang -orang disekeliling kita, bahkan binatang dan tumbuhan disekeliling kita pun akan merasakan efek yang ditimbulkan dari getaran-getaran yang berasal dari pikiran, dan ucapan yang kita lontarkan setiap saat kepada mereka.

    Maka sebaiknya selalulah sadar dan bijaksana dalam memillih kata-kata yang akan keluar dari mulut kita, demikian juga kendalikanlah pikiran-pikiran yang timbul dalam batin kita. Semoga tulisan ini bermanfaat untuk kita semua .

  • Baca Selanjutnya...

    Selamat Hari Lahir...

    " Tanggal 20 Oktober 1947, lahirlah seorang pejuang Islam yang bernama Abdul Hadi bin Awang.... Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang akan berumur 61 tahun, Selamat Hari Lahir, buat Tuan Guru.. Semoga Hari ini lebih baik daripada hari semalam..... Semoga Tuan Guru dikurniakan nikmat panjang umur dan bagi meneruskan perjuangan ini.....
    Semoga perjuangan Tuan Guru terus berterusan dengan semangat yang membara dengan obor-obor perjuangan Islam yang berpandukan Al-Qur'an dan Al-Sunnah.
    Dewan Pemuda PAS Negeri Sembilan bersyukur dikurniakan seorang pemimpin yang memandu kami ke arah jalan yang betul menuju redha dan rahmat Ilahi.. perjuanganmu akan terus kami mekarkan hingga akhirnya.. kami doakan Tuan Guru sentiasa sehat dalam mengharungi perjuangan ini..

    Baca Selanjutnya...

    Wajib dibaca dan dihayati..

    Hj. Nasrudin Hj. Hassan At Tantawi

    RESOLUSI SEMINAR
    Penglibatan PAS dalam Urustadbir Negeri - Negeri PAKATAN Rakyat

    1. Parti mesti menerajui kerajaan dan bukan sebaliknya. Perangkaan dasar, program, penubuhan jabatan dan institusi baru mestilah diputuskan oleh parti terlebih dahulu.

    2. Bagi negeri-negeri yang memerintah, mestilah membuat kajian dan analisa secara professional dengan diterajui parti sebelum ianya direalisasikan.

    3. Negeri pakatan rakyat yang dikuasai oleh pas hendaklah melantik pakar2 tertentu walaupun bukan dinegeri itu untuk membantu kerajaan negeri dalam tugas2 khas guna memberi input kepada kerajaan dan memberi khidmat nasihat dengan segala perbelanjaan ditanggung oleh kerajaan.

    4. Mewujudkan Shariah Advisory di setiap negeri pakatan rakyat.

    5. Perlu lebih giat dalam mengintai peluang melaksanakan islam dalam ruang lingkup yang ada di negeri-negeri yang PAS mentadbir atau menyertai kerajaan yang memerintah. Ini berdasarkan kaedah fiqh yang berbunyi: apa sahaja yang tidak dapat dilaksanakan kesemuanya, maka tidak boleh ditinggalkan kesemuanya.

    6. Hubungan dengan sultan.

    7. Hubungan negeri dengan negeri dan dengan pusat hendaklah dipelihara dengan baik dan diperkukuhkan

    8. Mekanisme yang digunakan hendaklah menggunakapan peruntukan projek 2 di setiap daerah dengan diberikan grant atau surat jaminan.

    9. Hudud tidak dilaksanakan kerana sekatan kerajaan federal. Tetapi tidak boleh ditinggal kesemua sekali. Yang boleh dibuat ialah kesalahan2 hudud yang dibicarakan dimahkamah2 negeri yang biasanya dihukum dengan wang atau denda hendaklah segera diubah dengan selain daripada wang kerana denda wang itu adalah As-suhtu dan as-suhtu adalah haram.

    10. Isu arak: kilang yang masih beroperasi pada hari ini adalah lesen yang telah diluluskan oleh kerajaan UMNO dan BN terdahulu. Berdasarkan perjanjian dan penilaian siasah syariyyah, kerajaan pada hari ini tidak boleh menutup secara drastik kilang-kilang arak yang sedia ada sebelum tamat tempohnya. Tetapi apabila lesen yang sudah sedia ada telah tamat tempohnya, maka kerajaan Pakatan Rakyat tidak boleh membenarkan pembaharuan lesen tersebut atau melanjutkan tempoh lesen yang telah tamat.

    11. Babi, berdasarkan siasah syariyyat dengan menggunakan maqasid di dalam muwazanat situasi yang ada, maka pemusatan pemeliharaan babi adalah lebih baik daripada dibiarkan pemelihannya berlaku tanpa kawalan.

    12. Rumah ibadat golongan bukan islam adalah dibenarkan beroperasi di dalam negara islam. Hatta nabi saw pernah berpesan kepada tentera islam supaya jangan merobohkan rumah ibadat orang bukan islam. Oleh itu, pembinaan rumah ibadat bukan islam yang sedia boleh diteruskan dan pembinaan rumah ibadat yang baru perlu diteliti dan diselidiki dari sudut syarat keperluan secara tepat dan terperinci.

    13. Hudud adalah salah satu dari syariat yang hendak dilaksanakan oleh pas. Untuk itu, kerajaan pas kelantan dan terengganu telahpun selesai membuat enakmen jenayah syariah di negeri masing-masing dan telah siap sedia untuk dilaksanakan akan tetapi dihalang oleh sistem undang2 malaysia yaaang meberika hhhak kepppada undang2 persekkutttan menguasai undang2 negeri, dimana yang bercannnggah dengan perlembagaan persekutuan tidak boleh dilaksanakan dinegeri. Tambahan pula UMNO BN sendiri yang menjadi penghalang dan pernah wakil mereka menyaman kerajaan PAS kerana hendak melaksanakan hudud.

    CADANGAN:

    1. Mempergiatkan dan memperbanyakkan program penerangan dan pemahaman tentang konsep siasah syariyyah daripada sumbernya yang tepat bagi kesemua jentera parti terutamanya mereka yang terlibat dengan pentadbiran negeri.

    2. Mendokumentasikan siasah syariyyah dalam bentuk manual yang boleh dijadikan rujukan oleh pihak pemegang kuasa di negeri-negeri pakatan rakyat.

    3. Merekodkan pengalaman siasah syariyyah terdahulu dalam konteks moden seperti pengalaman kelantan, terengganu, Turkey, Hamas Palesin, FIS algeria, Jamaat Islamiyyah Pakistan dan lain-lain.

    4. Mendokumentasi semula situasi dan reality sebenar serta siasah syariyyah yang digunakan sewaktu penggabungan PAS dan UMNO pada tahun 70an supaya generasi yang kemudian dapat mengambil kesimpulan dan pengiktibaran dengan mengambil pengalaman dalam mengatur strategi dan membuat keputusan .

    Baca Selanjutnya...

    Sabtu, Oktober 18, 2008

    'Tok Guru' berjiwa rakyat - Guan Eng

     MARANG, 18 Okt (Hrkh) - Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng mengakui hubungan yang baik antara parti PAS dan DAP dalam kerjasama Pakatan Rakyat adalah akrab. Berikutan itu, katanya pemimpin DAP mengambil kesempatan berkunjung ke rumah Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang sebagai tanda sebuah hubungan yang akrab. "Kita (DAP) ada hubungan yang akrab dalam Pakatan Rakyat ini dan saya juga mengambil kesempatan ini (berkunjung) bertemu 'Tok Guru' dan bukan sahaja berjumpa di Parlimen. "Saya ke sini (Terengganu) untuk menghadiri Mesyuarat Majlis Raja-Raja ke-215 dan langsung berkunjung ke rumah Dato' Seri Abdul Hadi,"ujarnya ketika ditemui di Rusila, Marang, kelmarin. Beliau yang juga Setiausaha Agung DAP turut melahirkan rasa kagum dengan sifat kesederhanaan mantan Menteri Besar Terengganu menjalani kehidupannya. "Di sini kita (rakyat) boleh lihat 'Tok Guru' pernah jadi Menteri Besar sebuah negeri tetapi masih hidup dalam keadaan yang sederhana. "Saya rasa itu menunjukkan kepimpinan yang berjiwa rakyat dan hanya berkhidmat untuk rakyat,"jelasnya. - mks.

    Baca Selanjutnya...

    Banner TERKINI





    Baca Selanjutnya...