Isnin, September 29, 2008

SaLaM EiDuL FiTrI MaAf ZaHiR BaTiN



RUMAH TERBUKA ADUN PAROI
Khamis 2 Oktober 2008 ( Hari Raya Kedua )10 pg – 3 ptg Di Lot 2033 , Kg Pulau Bintongan , Rembau
JAMUAN HARI RAYA PEMUDA PAS JEMPOL
Sabtu 11 oktober 11.00 pg - 1.00 tengahari, Muassasah Darul Syariff, Batu Kikir
JAMUAN HARI RAYA PESURUHJAYA PAS NS
Sabtu 11 Oktober 2008, 9 mlm Di Kg Masjid, Lenggeng (Rumah Sdr Zulkefly Mohamad Hj Omar)
JAMUAN HARI RAYA PAS PUSAT
Ahad 12 Oktober 2008, 2:30 ptg – 5:00 ptg Di Stadium Melawati, Shah Alam , Selangor
JAMUAN HARI RAYA PAS N.SEMBILAN
Sabtu 18 Oktober 2008, 9 mlm – 12 tgh mlm Di Dataran Muhibbah, Kg Ismail , Ampangan , Seremban
JAMUAN RAYA PASTI NEGERI SEMBILAN
Ahad 19 oktober 11.00 pg - 1.00 tengahari, Muassasah Darul Syariff, Batu Kikir
JAMUAN HARI RAYA DUN PAROI
Sabtu 25 Oktober 2008, 11:30 pg – 3:30 ptg Di Dataran Senawang

Baca Selanjutnya...


Baca Selanjutnya...

Ahad, September 28, 2008

Keunikan Dunia

Baca Selanjutnya...

7 tahun abah tak pernah belikan baju raya, kasut baru untuk Suhaib....

Salam perjuangan dan salam jihad serta salam pengorbanan.
Mungkin puan Laila tidak mengenali diri ini.. namun air mata ini pernah tersekat-sekat melihat wajah-wajah tabah isteri-isteri tahanan ISA termasuklah beliau. Kunjungan saya ke salah sebuah rumah mereka, menginsafi diri.. merekalah pejuang yang sebenar.. yang sejati.. aku akui betapa kerdilnya diriku dalam perjuangan.. tak ingin ku berkobar-kobar sembang tentang perjuangan dan pengorbanan.. rasa takut menyelubungi diri.. apakah aku akan hadapi jua detik itu.. aku tak mahu berdabik dada.. aku hanya mampu pasrah.. InsyaAllah aku akan jadikan mereka (tahanan ISA dan isteri) sebagai obor yang membakar semangat perjuangan hingga akhirnya..
Kepada isteri-isteri tahanan ISA.. tak perlu aku menasihatimu.. tak perlu aku membimbingmu.. yang mampu aku ucapkan ialah.. TAHNIAH!! ya ucapan TAHNIAHlah yang sewajarnya untuk mereka... tiada ucapan lain yang pantas untuk mereka..
Alhamdulillah sempena Majlis Berbuka Puasa anjuran Pemuda PAS Jempol baru-baru ini, kami sempat mengutip derma, banyak juga jumlahnya.. InsyaAllah akan kami ziarahi mereka.. namun apakan daya.. tak mampu untuk kami ziarahi kesemuanya.. Ya Allah berilah kekuatan kepada kami..

Ketua Penerangan Pemuda PAS Negeri Sembilan
Oleh Norlaila Othman

 Aku menuju ke peti surat dan mengambil dua keping kad Raya yang dihantar oleh suami yang masih 'disimpan' oleh Hamid Albar di Kem Kamunting. Satu untuk ku dan satu untuk Suhaib.
Jariku terlalu ingin untuk mengoyak dan membaca isinya tetapi segera disergah oleh Suhaib yang akan di hantar ke sekolah untuk program iktikaf dan mukhayyam.
"Ummi, kita baca kad dalam kereta saja lah, dah lewat ni..," kata-kata itu mematikan segala keinginan tersebut.
Aku memandu agak perlahan. Suhaib yang kelihatan agak ceria, memasang memasang radio dan sesekali tersenyum mendengar celoteh DJ bertugas.
"Bacalah kad yang abah kirim tu" kataku sambil menjeling padanya yang tersandar disebelah ku. Dia segera mencapai envelope putih bersaiz 4 x 8 inci itu mengoyakkan kulit dan mengeluarkan isinya. Sebuah kad raya yang manis warnanya, coklat dengan kombinasi keemasan.
Suhaib membaca seketika, tapi kemudian segera meletakkan kad itu di dalam laci dashboard.
Wajahnya tiba-tiba muram dan muncungnya kelihatan agak panjang.
"Kenapa ni? Apa yang abah tulis? Abah marah Suhaib ke" tanya ku bertalu-talu. Suhaib mendiamkan diri. Wajahnya dihalakan ke arah tingkap sebelah kiri.
Aku sudah masak benar dengan sikap orang bujang di sebelahku ini. Malas nak layan. Kami berdua sama-sama membatukan diri.
Perjalanan dari Keramat ke Gombak terasa begitu lama sekali. Tiba di laman sekolah, Suhaib segera menghulurkan tangan, bersalam dan mencium tanganku.
Aku ingin mencium pipinya tetapi cepat-cepat dia memalingkan wajahnya. Aku perasan hidung dan matanya merah sedikit.
Tanpa sepatah kata, terus saja dia membuka pintu kereta dan berjalan meninggalkan ku yang masih termangu-mangu.
Aku mencapai kad raya di laci kereta dan meneruskan perjalanan menghala ke Hulu Kelang. Aku cuba membaca kad Raya itu,tetapi tulisan yang agak halus itu menyukarkan aku memahami isi kandungannya.
Aku memberhentikan kereta di tepi jalan dan melihat kad itu semula.
"Suhaib, di Hari Raya ini, abah mohon jutaan maaf kerana sejak tujuh tahun yang lalu, abah tak pernah belikan baju Raya dan kasut baru untuk Suhaib. Abah juga terlalu ingin untuk membawa Suhaib ke kedai dan membeli barang-barang yang Suhaib suka.
"Abah juga minta maaf kerana tidak dapat membesarkan Suhaib dan memberi didikan yang baik sepertimana bapa orang lain. Abah terlalu rindu untuk bersama-sama Suhaib dan Umi dan menyambut Raya macam orang lain....."
Ohhhh! Inikah ucapan yang menyebabkan Suhaib muncung macam ikan todak. Aku pun terasa sayu juga membaca ucapan itu.Air mataku sendiri bergenang. Nasib baik aku sedang bersendirian di kereta.
Pada ketika itu, aku hanya mampu berdoa supaya kezaliman ISA segera di angkat dari keluarga kami...

Baca Selanjutnya...

Jumaat, September 26, 2008

NUJUM PAK BELALANG

Sebagaimana dicatatkan :
http://welovetokguru.blogspot.com
 
Soalan 1 :
Tukang Soal : 'Didalam baju hamba, ada sebatang kayu yang telah dipilih,bagaimanakah kita mahu tahu yang mana UMNO dan yang mana PAS..??'
Ahli Nujum Negara : 'Mintak pada hamba..!! Apabila sebatang kayu diletakkan di dalam air, yang condong ke bawah itulah UMNO dan yang menegak ke atas itulah PAS..'
Tukang Soal : 'Sebabnya... !!??'
Ahli Nujum Negara : 'Sebabnya... Kita pun telah tahu sekarang ini parti UMNO hampir tenggelam manakala PAS makin tinggi kedudukannya. ..

'Soalan 2
Tukang Soal : 'Dua ekor anak itik yang baru menetas, yang manakah UMNO dan yang manakah PAS..??
'Ahli Nujum Negara : 'Ini senang saja, kita letakkan kedua anak itik ke dalam bekas berisi air, yang mengejar itulah PAS dan yang lari itulah UMNO..
Tukang Soal : 'Sebabnya... !!??
'Ahli Nujum Negara : 'Sebab di dalam negara kita, musuh PAS hanyalah UMNO yang patut kita kejar.. Bukan Parti Amanat Bangsa di Indonesia atau Parti Rak Tai di Thailand..!! !

Soalan 3
Tukang Soal : ' Ada sebuah masealah,Satu... baaaanyak-banyak! !... Dua... sedikit-sediiiiikit ....!!! Tiga... jarang-jarang! !!... Empat... kad-dang, kad-dang,Apa itu..???
'Ahli Nujum Negara : 'UMNO!!!'
Tukang Soal : 'Buktikan..! !'
'Ahli Nujum Negara : 'Satu... Baaanyak-banyak. .. Ertinya, ahli UMNO memang banyak dalam negara ini...Dua... Sedikit-sediiikit. .. Ertinya, sedikit sahaja yang berani bersuara daribilangan ahli UMNO yang banyak itu...Tiga... Jarang-jarang. .. Ertinya, jarang-jarang yang kita dengar pemimpinnya berani melawan...Empat... Kad-dang, kad-dang... Ertinya kad-dang, kad-dang barulah kita dengar danlihat ada pemimpin tertinggi UMNO yang mahu mendengar suara ahlinya...

Soalan 4
Tukang Soal : 'Dimanakah terletaknya kekuatan Laksamana UMNO..?? Di kerisnya kah? atau di jenteranya kah..???
'Ahli Nujum Negara : 'Kekuatan Laksamana UMNO bukan terletak pada kerisnya ataupun pada jenteranya.. .
Tukang Soal : 'Dimana terletak kekuatannya. .???
'Ahli Nujum Negara : 'Kekuatan UMNO hanya terletak pada TOYOL-TOYOLnya! !
Tukang Soal : 'Buktikan!!
'Ahli Nujum Negara : 'Laksamana UMNO begitu bergantung kepada toyol-toyolnya untuk menonjolkan kekuatannya. .. Iaitu toyol dari Media Prima, toyol dari Berita Hairan serta toyol dari Utusan Meloya.. Toyol-toyol inilah yang menampakkan Laksamana UMNO nampak hebat walaupun hakikatnya mereka luka parah...''Biasalah... UMNO akan memungkiri janji dan suka lari dari tajuk apabila kalah dalam apa-apa pertandingan. . Tapi bak kata Dato' Seri Anwar Ibrahim ........ ,

Soalan Extra Tukang Soal : 'Kalau Ahli Nujum telus mata dan betul bijaksana... !!! Apakah yang ada di genggaman beta...????
'Ahli Nujum Negara : '........... ISA !!!..'

KAH..KAH..KAH...LU FIKIR LA SENDIRI .......... ( nabil cakap )

Baca Selanjutnya...

Hak Asasi Manusia Di Dalam Islam. siri 4

5. HAK KEADILAN DAN PERBICARAAN YANG ADIL
Akta Kesatuan Eropah untuk memelihara hak asasi maknusia :
- ( Fasal 6.1 ) : Setiap orang yang dihalang hak kebebasannya atau dituduh melakukan jenayah berhak mengangkat kes ke mahkamah secara terbuka dalam tempoh yang munasabah bertepatan dengan undang-undang dan dikeluarkan keputusan hukuman secara terbuka.
- Dibolehkan menghalang wartawan dan orang ramai daripada menghadiri semua peringkat perbicaraan atau sebahagian daripadanya tertakluk kepada peraturan umum dan adab-adab atau keselamatan dalam masyarakat demokrasi atau ketika terpaksa meraikan kepentingan kanak-kanak atau memelihara nyawa seseorang.
- Begitu juga apabila mahkamah melihat perkara itu mesti lakukan kerana keadaan2 tertentu seperti jika dibuat secara terbuka akan menjejaskan keadilan.
- ( Fasal 6.2 ) L Setiap individu yang dituduh melakukan jenayah tidak dikira bersalah sehinggalah sabit kesalahannya menurut undang-undang.
- ( Fasal 6.3 ) : Setiap individu yang dituduh melakukan jenayah, berhak untuk mendapat keistimewaan seperti berikut:
- Memberi penjelasan kepadanya atas tuduhan yang dilemparkan kepadanya dan sebabnya (Dengan bahasa yang difahami dan jelas).
- Memberi waktu dan kemudahan yang cukup dan munasabah untuk persiapan membela diri.
- Mengemukakan pembelaan melalui dirinya sendiri atau dengan pertolongan peguam yang dipilih, tetapi apabila beliau tidak memiliki kemudahan untuk membayar urusan guaman berkenaan, mestilah diuruskan secara percuma apabila keadilan boleh ditegakkan dengan cara ini.
- Mengemukakan soalan-soalan kepada saksi-saksi yang menyabitkan kesalahannya dan dia boleh membawa saksi-saksi yang menafikan kesalahannya, kemudian mengemukakan soalan-soalan kepada saksi-saksi berkenaan dengan cara yang digunakan sebagaimana saksi-saksi yang mensabitkan kesalahannya.
- Menyediakan penterjemah secara percuma apabila tertuduh tidak memahami atau dia tidak mampu untuk bercakap bahasa yang digunakan di mahkamah.
- ( Fasal 7.1) : Tidak boleh memandang hina kepada seseorang disebabkan dia melakukan sesuatu atau meninggalkan sesuatu yang tidak dikira pada masa itu sebagai melakukan jenayah di sisi undang-undang negara atau undang-undang antarabangsa dan tidak dibenarkan menjatuhkan hukuman yang lebih berat daripada hukuman pada masa jenayah dilakukan.
- ( Fasal 7.2 ) :  Tidak dibenarkan mengurangkan perkara ini melalui perbicaraan atau menghukum seseorang dengan sebab dia melakukan atau meninggalkan sesuatu yang dikira sebagai jenayah  disisi dasar umum undang-undang.

Pengisytiharan Antarabangsa Hak Asasi Manusia dalam Islam
- ( Fasal 4) :
a. Adalah menjadi hak kepada setiap orang untuk dibicarakan dengan syariat, dan tidak dibenarkan seseorang  diadili melainkan dengan syariat .
Firman Allah S.W.T :bermaksudnya,
Dan jika kamu bertelagah pada sesuatu perkara maka hendaklah kembali kepada Allah dan Rasul ( An Nisa' : 59 ).
b. Adalah menjadi hak dan kewajipan kepada seseorang untuk mempertahankan dirinya apabila dizalimi, dan menjadi kewajipan juga untuk mempertahankan diri orang lain dengan apa yang dia miliki dan menjadi hak kepada setiap orang untuk berlindung di bawah kuasa syariat supaya menjaga dan menghalang daripada kemudaratan dan kezaliman dan menjadi kewajipan kepada hakim Muslim menegakkan kuasa ini dengan meminta ganti rugi dan membebaskannya.
c.  Adalah menjadi hak dan kewajipan seseorang untuk membela hak seseorang atau hak kumpulan.
d. Tidak dibenarkan menggunakan hak orang lain untuk membela dirinya di bawah mana-mana peruntukan.
e. Tidak boleh sama sekali seseorang mewajibkan seorang muslim supaya mentaati suruhannya yang jelas bercanggah dengan syariat.dan wajib kepada setiap orang Islam berkata "tidak" dalam perkara maksiat walau apa pun arahan.
- ( Fasal 5) :
a. Bebas daripada melakukan sesuatu adalah perkara asal. Ia akan berterusan walaupun seseorang itu dituduh sehingga sabit kesalahan di hadapan mahkamah yang adil.
b. Tidak boleh menghukum seseorang itu bersalah dan tidak boleh menghukumnya melainkan setelah sabit kesalahannya dengan bukti-bukti yang tidak boleh ditarik balik di hadapan mahkamah yang mempunyai kuasa menjatuhkan hukuman sepenuhnya setelah diberi peluang yang cukup untuk membela diri.
c. Tidak boleh sama sekali melampaui hukuman yang telah ditentukan oleh syariat pada sesuatu kesalahan dan mesti melihat kepada keadaan ketika kesalahan itu dilakukan.
d. Tidak dibenarkan mempersalahkan seseorang melainkan dengan nas syarak.
e. Setiap individu tidak boleh dipersalahkan dengan kesalahan orang lain. Setiap orang bertanggungjawab di atas perbuatan mereka dan tidak boleh mengaitkan orang lain dalam sesuatu masalah seperti anak-anak, kaum kerabat, kawan atau pengikut.
Sekali lagi boleh kita ringlaskan bahawa akta memelihara hak asasi manusia Kesatuaan Eropah ( fasal 6 dan 7) dalam masalah yang berkaitan perbicaraan yang adil dan menegakkan keadilan bertepatan dengan dasar-dasar Syariat Islam. ( fasal 1 bab 4 - kaedah-kaedah mentafsir nas).
6. HAK KEISTIMEWAAN PERIBADI DAN KEMULIAAN
Akta Kesatuan Eropah untuk memelihara hak asasi maknusia :
- ( Perkara 8.1 ) : Setiap orang berhak untuk dihormati dirinya, keluarganya, tempat tinggal dan perhubungannya.
- ( Perkara 8.2 ) : Pihak berkuasa ( kerajaan ) tidak dibenarkan menggunakan hak ini melainkan bertepatan dengan undang-undang atau kerana terpaksa dalam masyarakat demokrasi untuk keamanan kaum dan keselamatan orang ramai atau kepentingan ekonomi masyarakat atau menjaga peraturan dan menghalang jenayah atau memelihara kesihatan umum dan kebudayaan atau memelihara hak-hak orang lain dan kebebasannya
 
Pengisytiharan Antarabangsa Hak Asasi Manusia dalam Islam :
- ( Fasal 22 ) : Rahsia manusia hanya diketahui oleh penciptanya sahaja.  Dan keistimewaan khasnya dipelihara serta tidak dibenarkan menghalangnya.
 Jelaslah bahawa kedua-dua enakmen ini memainkan peranan yang besar dalam masalah keistimewaan dalam kehidupan seseorang, berdasarkan kepada inilah kedua-dua enakmen ini menetapkan cara-cara tertentu untuk memelihara hak ini.

Baca Selanjutnya...

Khamis, September 25, 2008

FALSAFAH PISANG

Maryam, guru kelas Tadika menganjurkan satu permainan yang sungguh menarik untuk murid-muridnya.Setiap murid diminta membawa beg plastik yang berisi pisang yang tertulis nama orang yang paling mereka benci ke kelas pada esok hari. Jadi, jumlah pisang yang perlu dibawa bergantung kepada jumlah orang yang dibenci. Keesokan harinya, setiap murid membawa beg plastik berisi pisang masing-masing.
Ada yang membawa tiga biji, ada juga lima biji dan paling banyak lapan biji. Semuanya sudah ditulis nama orang yang paling mereka benci. "Sekarang simpan pisang tu. Jangan lupa bawa ke mana sahaja kamu pergi selama seminggu. Inilah permainannya. Selepas seminggu, kita akan tahu keputusannya" beritahu Cikgu Maryam.Kanak-kanak tersebut menyimpan pisang masing-masing di dalam beg.
Hari demi hari berlalu, pisang tersebut mula berbintik-bintik dan akhirnya menjadi busuk. Kanak-kanak itu mula merungut dan marah. Mereka tidak menyukai permainan itu lagi kerana selain beg berat, badan berbau busuk. Ada yang menangis, enggan meneruskan permainan.
Seminggu berlalu, pagi-pagi lagi murid-murid Maryam sudah bersorak. Permainan sudah tamat. Tidak ada lagi beban dan bau busuk yang perlu dibawa."Okey semua, apa rasanya bawa pisang dalam beg ke sana ke mari selama seminggu?" tanya Cikgu Mayam.
Semuanya serentak mengatakan mereka benci permainan itu. Mereka hilang kawan, sering diejek dan terpinggir. Lebih teruk lagi, terpaksa tidur, makan, mandi, bermain dan menonton TV dengan bau busuk."Itulah sebenarnya yang berlaku kalau kita simpan perasaan benci pada orang lain dalam hati. Bau busuk kebencian itu akan mencemari hati dan kita akan membawanya ke mana saja kita pergi. Jika kamu sendiri tidak boleh tahan dengan bau pisang busuk hanya untuk seminggu, cuba bayangkan apa akan jadi kalau kamu simpan kebencian sepanjang hidup kamu" beritahu Cikgu Maryam.
Maryam mengingatkan anak muridnya supaya membuang jauh-jauh perasaan benci daripada membebani hidup. Kemaafan adalah yang terbaik. Menyayangi lebih baik darpada membenci..!!

Baca Selanjutnya...

Lawak namo Jopun

Oleh Raktamrittika

"Kalau yang sedang boring-boring tu tak tau nak buat apa, dalam kepala otak asyik fikir POLITIK, REFORMASI dan lapar dahaga sahaja, apa kata kita berhibur sikit dengan lawak nama jepun ni.

01. Yang pemarah - KEiJI CACIMAKI
02. Yang suka berjimat - SAYORI SUKAMURA
03. Yang bisu - KIETA TADASORA
04. Yang suka makan nasi - NANACHi KASIBANYA
05. Yang suka layan blues - APO NADIKATO
06. Yang suka belajar - ASHIKO ULANGKAJI
07. Yang kerap bikin kacau - WAKASI HURUHARA
08. Yang sangat kedekut - MATIMATI TAMOKASI
09. Yang suka sangat tidur - ICHIBAN TIDOMATI
10. Yang suka mengintai - HINTAI AKOSUKA
11. Yang tua - TARAGIGI PADANMUKA
12. Yang kena tinggal bini - SUSAHATI BINILARI
13. Yang suka merempit - SAJA CARIMATI
14. Yang suka BERSUMPAH - SAIIFOO BAUKARI
15. Yang Lembab - AYUMI SIPUTBABI

Berikut adalah hasil ilham saudara MUSAFIR KELANA (sahabat setia):

16. Yang suka tidur - ASHIKO MEMBUTO
17. Yang suka cari pasal -KAKIYO GADUHO
18. Yang suka mengumpat - YASUKO MENGATO
19. Yang suka senyum sinis kat orang -SEIYUMO BAUKAMBINO"

Baca Selanjutnya...

Bila Paderi Terpaksa Buka Rahsia

Agama Ada seorang pemuda Arab yang baru saja menyelesaikan bangku kuliahnya di Amerika. Pemuda ini adalah salah seorang yang diberi nikmat oleh Allah berupa pendidikan agama Islam bahkan dia mampu mendalaminya. Selain belajar, dia juga seorang jurudakwah Islam. Ketika berada di Amerika, dia berkenalan dengan salah seorang Nasrani. Hubungan mereka semakin akrab, dengan harapan semoga Allah s.w.t. memberinya hidayah masuk Islam.
Pada suatu hari mereka berdua berjalan-jalan di sebuah perkampungan di Amerika dan melintas dekat sebuah gereja yang terdapat di kampung tersebut. Temannya itu meminta agar dia turut masuk ke dalam gereja. Mula mula dia keberatan, namun kerana desakan akhirnya pemuda itu pun memenuhi permintaannya lalu ikut masuk ke dalam gereja dan duduk di salah satu bangku dengan hening, sebagaimana kebiasaan mereka.
Ketika paderi masuk, mereka serentak berdiri untuk memberikan penghormatan lantas kembali duduk. Di saat itu, si paderi agak terbeliak ketika melihat kepada para hadirin dan berkata, 'Di tengah kita ada seorang Muslim. Aku harap dia keluar dari sini.' Pemuda Arab itu tidak bergerak dari tempatnya. Paderi tersebut mengucapkan perkataan itu berkali-kali, namun dia tetap tidak bergerak dari tempatnya. Hingga akhirnya paderi itu berkata, 'Aku minta dia keluar dari sini dan aku menjamin keselamatannya.' Barulah pemuda ini beranjak keluar.
Di ambang pintu, pemuda bertanya kepada sang paderi, 'Bagaimana anda tahu bahawa saya seorang Muslim?'Paderi itu menjawab, 'Dari tanda yang terdapat di wajahmu.'
Kemudian dia beranjak hendak keluar. Namun, paderi ingin memanfaatkan kehadiran pemuda ini dengan mengajukan beberapa pertanyaan, tujuannya untuk memalukan pemuda tersebut dan sekaligus mengukuhkan agamanya. Pemuda Muslim itupun menerima tentangan debat tersebut.
Paderi berkata, 'Aku akan mengajukan kepada anda 22 pertanyaan dan anda harus menjawabnya dengan tepat. ' Si pemuda tersenyum dan berkata, 'Silakan!'
Sang paderi pun mulai bertanya, 'Sebutkan satu yang tiada duanya, dua yang tiada tiganya, tiga yang tiada empatnya, empat yang tiada limanya, lima yang tiada enamnya, enam yang tiada tujuhnya, tujuh yang tiada delapannya, delapan yang tiada sembilannya, sembilan yang tiada sepuluhnya, sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh, sebelas yang tiada dua belasnya, dua belas yang tiada tiga belasnya, tiga belas yang tiada empat belasnya.'
'Sebutkan sesuatu yang dapat bernafas namun tidak mempunyai ruh! Apa yang dimaksud dengan kuburan berjalan membawa isinya? Siapakah yang berdusta namun masuk ke dalam surga? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah namun Dia tidak menyukainya? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dengan tanpa ayah dan ibu!'
'Siapakah yang tercipta dari api, siapakah yang diazab dengan api dan siapakah yang terpelihara dari api? Siapakah yang tercipta dari batu, siapakah yang diazab dengan batu dan siapakah yang terpelihara dari batu?'
'Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap besar! Pohon apakah yang mempunyai 12 ranting, setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah naungan dan dua di bawah sinaran matahari?'
Mendengar pertanyaan tersebut, pemuda itu tersenyum dengan keyakinan kepada Allah.
Setelah membaca 'Bismillah...' dia berkata,
-Satu yang tiada duanya ialah Allah s.w.t..
-Dua yang tiada tiganya ialah Malam dan Siang. Allah s.w.t. berfirman, 'Dan Kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda (kebesaran kami).' (Al-Isra': 12).
-Tiga yang tiada empatnya adalah kesilapan yang dilakukan Nabi Musa ketika Khidir menenggelamkan sampan, membunuh seorang anak kecil dan ketika menegakkan kembali dinding yang hampir roboh.
-Empat yang tiada limanya adalah Taurat, Injil, Zabur dan al-Qur'an.
-Lima yang tiada enamnya ialah Solat lima waktu.
-Enam yang tiada tujuhnya ialah jumlah Hari ketika Allah s.w.t. menciptakan makhluk.
-Tujuh yang tiada delapannya ialah Langit yang tujuh lapis. Allah s.w.t. berfirman, 'Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Rabb Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang.' (Al-Mulk: 3).
-Delapan yang tiada sembilannya ialah Malaikat pemikul Arsy ar-Rahman. Allah s.w.t. berfirman, 'Dan malaikat-malaikat berada di penjuru-penjuru langit. Dan pada hari itu delapan orang malaikat menjunjung 'Arsy Rabbmu di atas (kepala) mereka.' (Al-Haqah: 17).
-Sembilan yang tiada sepuluhnya adalah mu'jizat yang diberikan kepada Nabi Musa yaitu: tongkat, tangan yang bercahaya, angin topan, musim paceklik, katak, darah, kutu dan belalang.*
-Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh ialah Kebaikan. Allah s.w.t. berfirman, 'Barang siapa yang berbuat kebaikan maka untuknya sepuluh kali lipat.' (Al-An'am: 160).
-Sebelas yang tiada dua belasnya ialah jumlah Saudara-Saudara Nabi Yusuf .
-Dua belas yang tiada tiga belasnya ialah Mu'jizat Nabi Musa yang terdapat dalam firman Allah, 'Dan (ingatlah) ketika Musa memohon air untuk kaumnya, lalu Kami berfirman, 'Pukullah batu itu dengan tongkatmu.' Lalu memancarlah daripadanya dua belas mata air.' (Al-Baqarah: 60).
-Tiga belas yang tiada empat belasnya ialah jumlah Saudara Nabi Yusuf ditambah dengan ayah dan ibunya.
-Adapun sesuatu yang bernafas namun tidak mempunyai ruh adalah waktu Subuh. Allah s.w.t. berfirman, 'Dan waktu subuh apabila fajarnya mulai menyingsing.' (At-Takwir: 18).
-Kuburan yang membawa isinya adalah Ikan yang menelan Nabi Yunus AS.
-Mereka yang berdusta namun masuk ke dalam surga adalah saudara-saudara Nabi Yusuf, yakni ketika mereka berkata kepada ayahnya, 'Wahai ayah kami, sesungguhnya kami pergi berlumba-lumba dan kami tinggalkan Yusuf di dekat barang-barang kami, lalu dia dimakan serigala.' Setelah kedustaan terungkap, Yusuf berkata kepada mereka, 'Tak ada cercaan terhadap kamu semua.' Dan ayah mereka Ya'qub berkata, 'Aku akan memohonkan ampun bagimu kepada Rabbku. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.' (Yusuf:98)
-Sesuatu yang diciptakan Allah namun tidak Dia sukai adalah suara Keldai. Allah s.w.t. berfirman, 'Sesungguhnya sejelek-jelek suara adalah suara keldai.' (Luqman: 19).
-Makhluk yang diciptakan Allah tanpa bapa dan ibu adalah Nabi Adam, Malaikat, Unta Nabi Shalih dan Kambing Nabi Ibrahim.
-Makhluk yang diciptakan dari api adalah Iblis, yang diazab dengan api ialah Abu Jahal dan yang terpelihara dari api adalah Nabi Ibrahim.. Allah s.w.t. berfirman, 'Wahai api dinginlah dan selamatkan Ibrahim..' (Al-Anbiya':69).
-Makhluk yang terbuat dari batu adalah Unta Nabi Shalih, yang diazab dengan batu adalah tentara bergajah dan yang terpelihara dari batu adalah Ashabul Kahfi (penghuni gua).
-Sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap perkara besar adalah Tipu Daya Wanita, sebagaimana firman Allah s.w.t. 'Sesungguhnya tipu daya kaum wanita itu sangatlah besar.' (Yusuf: 28).
-Adapun pohon yang memiliki 12 ranting setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah teduhan dan dua di bawah sinaran matahari maknanya: Pohon adalah Tahun, Ranting adalah Bulan, Daun adalah Hari dan Buahnya adalah Solat yang lima waktu, Tiga dikerjakan di malam hari dan Dua di siang hari.
Paderi dan para hadirin merasa takjub mendengar jawapan pemuda Muslim tersebut. Kemudian dia pun mula hendak pergi. Namun dia mengurungkan niatnya dan meminta kepada paderi agar menjawab satu pertanyaan saja. Permintaan ini disetujui oleh paderi.
Pemuda ini berkata, 'Apakah kunci surga itu?'
Mendengar pertanyaan itu lidah paderi menjadi kelu, hatinya diselimuti keraguan dan rupa wajahnya pun berubah. Dia berusaha menyembunyikan kekuatirannya, namun tidak berhasil. Orang-orang yang hadir di gereja itu terus mendesaknya agar menjawab pertanyaan tersebut, namun dia cuba mengelak.
Mereka berkata, 'Anda telah melontarkan 22 pertanyaan kepadanya dan semuanya dia jawab, sementara dia hanya memberi cuma satu pertanyaan namun anda tidak mampu menjawabnya!'
Paderi tersebut berkata, 'Sesungguh aku tahu jawapannya, namun aku takut kalian marah.'
Mereka menjawab, 'Kami akan jamin keselamatan anda. '
Paderi pun berkata, 'Jawapannya ialah: Asyhadu An La Ilaha Illallah , Wa Asyhadu Anna Muhammadar Rasulullah. '
Lantas paderi dan orang-orang yang hadir di gereja itu terus memeluk agama Islam. Sungguh Allah telah menganugerahkan kebaikan dan menjaga mereka dengan Islam melalui tangan seorang pemuda Muslim yang bertakwa .**
NOTA: Ini adalah artikel sulung dari qasha dan merupakan sebuah artikel yang cukup bagus. Ia dapat menyedarkan kita agar membaca dan memahami isi kandungan Al-Qur'an bagi membolehkan kita menangkis tohmahan dan menjawab pertanyaan orang-orang kafir.
Saya pernah membaca dari satu buku bahawa sebenarnya paderi Kristian tahu bahawa Kunci Syurga itu adalah Dua Kalimah Syahadah. Kerana itu (kononnya) apabila nazak seorang Kristian, maka paderi akan datang membisikkan kalimah itu ke telinganya dengan harapan dia akan mati dalam Islam. Saya tidak pasti sama ada dakwaan ini (membisikkan ke telinga orang nazak) benar atau tidak. Namun saya pasti ahli kitab Kristian tahu bahawa Kunci Syurga adalah Dua Kalimah Syahadah. Cuma, mereka tidak mahu mengaku (kebenaran Islam) kerana bimbang akan kehilangan pangkat dan kedudukan duniawi.
Wallahua'lam
semana kaya atau besar...tetap Allahuakbar!!!! ittaqullah!!!!! 
 

Baca Selanjutnya...

Karya Sensasi... Feqh Wanita Moden, Soal Jawab Haidh, Nifas, Istihadhah dan Mutahayyirah

Kesyukuran dipanjatkan ke hadrat Allah SWT dengan hidayah petunjukNya dapatlah kita menatap buku kecil yang bertajuk 'Fiqh Wanita : Soaljawab Haidh, Istihadhah dan Nifas". Setelah diajukan pelbagai persoalan yang berkaitan dengan permasalahn fiqh wanita ketika menyampaikan kuliah, maka kami rasa terpanggil untuk menghasilkan buku yang membicarakan secara khusus dalam permasalahan wanita ini. Buku ini kami susun banyak merujuk kepada buku karangan As Syeikh Nuruddin Al Makki yang bertajuk الإحاطة بأهم مسائل الحيض والنفاس و الاستحاضة Kemudian kami mencuba mengolah kembali di dalam bentuk soal jawab disamping membuat beberapa penambahan yang dirasakan perlu. Kami juga menumpukan jawapan setiap persoalan dengan mengemukakan panda-pat ulama'-ulama' mazhab Imam Syafei. Hal ini kerana mazhab as Syafei merupakan amalan masyarakat Islam di Malaysia. Disamping itu juga kami menukilkan juga pendapat ulama'-ulama' mazhab yang lain dengan tujuan agar para pembaca dapat mengetahui pandangan-pandangan mereka. Adalah diharapkan buku ini akan menjadi rujukan dan panduan kepada setiap Muslimah di dalam menguruskan amalan yang difardhukan kepada mereka.
Di kesempatan ini, kami mengucapkan jutaan terima-kasih kepada Sohibus Samahah Mufti Kerajaan Negeri Sembilan yang sudi memberikan sokongan. Juga kepada Al Fadhil Ustaz Zaidi Ramli, Ustaz Syuhadak Mahmud yang sudi menyemak. Juga kepada Abang Zamzam dan Tuan Hj. Kamarudin yang sudi membantu menjayakan penerbitan buku ini. Kepada Allah SWT jua diserahkan agar menjadikan amalan yang kecil ini sebagai satu amalan yang soleh dan boleh membela nasib kita di alam akhirat nanti. Wassalam.
Usrah Thaqafi: Ustaz Mohd. Khairi Bin Zainuddin, Ustaz Abdul Hadi Bin Mohd. Isa, Ustaz Mohd. Nazri Bin Zainuddin, Ustaz Mohd. Fuad Bin Mohd. Isa

Harga RM 12.00 sahaja
kos penghantaran : akan dimaklumkan kemudian
Sila hubungi : 013 6826611 (amir) 017 2539349 (mus)
maklumat lanjut layari www.kamus-almiftah.com

Baca Selanjutnya...

Hak Asasi Manusia Di Dalam Islam. siri 3

3. KEBEBASAN DARIPADA DIPAKSA  DAN DIPERHAMBAKAN
Akta memelihara hak asasi manusia  Kesatuan Eropah ( fasal 4 ):
- Tidak dibenarkan memaksa atau memperhambakan seseorang .
- Tidak dibenarkan meminta seseorang melakukan kerja secara yang dipaksa atau tidak dibayar upah.
- Terkeluar daripada istilah "paksa dan tidak dibayar upah" dalam melaksanakan perkara ini ialah seperti berikut:
- Setiap pekerjaan yang diminta melakukannya dalam keadaan biasa semasa dipenjara bertepatan dengan (fasal 5) akta ini. Atau ketika dibebaskan dengan syarat dilaksanakan hanya ke atas banduan. 
- Setiap khidmat yang berbentuk ketenteraan ataupun khidmat yang menggantikan khidmat ketenteraan kepada sesiapa yang tidak mahu berperang tertakluk kepada negara-negara yang membolehkan melakukan demikian.
- Setiap khidmat yang diminta ketika darurat atau ketika bencana yang mengancam nyawa masyarakat atau harta mereka.
- Setiap khidmat yang dikira sebagai perkara mesti dan menjadi kelaziman kepada sesebuah masyarakat.

Pengisytiharan Antarabangsa Hak Asasi Manusia Dalam Islam :
- ( Fasal 2.1) : Menyatakan kebebasan manusia adalah suci sebagaimana nyawanya. Ia adalah sifat semulajadi semenjak dilahirkan. Ia juga berterusan dan tidak ada seorang pun boleh mencerobohinya. Adalah menjadi kewajipan untuk menjamin sepenuhnya kebebasan setiap individu. Ia sama sekali tidak boleh dikaitkan atau dihadkan melainkan dengan kuasa syariat atau dengan cara yang dibenarkan oleh syariat.(lihat perkara 2 daripada tambahan 3 perbahasan ini)
- ( Fasal 2.2 ) : Setiap individu masyarakat mempunyai keistimewaan kebebasan secara mutlak dalam semua keadaan, tubuh badan, kebudayaan, ekonomi dan politik. Setiap individu mempunyai hak untuk mengkritik dengan cara yang dibenarkan tentang kerugian atau pencerobohan hak kebebasan mereka. Maka setiap individu atau orang lain boleh memperjuangkan hak kebebasan yang telah dirampas. Perkara ini dijelaskan lagi oleh dasar perkongsian hidup berkeluarga.
- ( Fasal 3.1 ) : Semua manusia adalah sama pada pandangan syariat. Syariat tidak membezakan seseorang dalam melaksanakan hukuman atau memelihara hak asasi mereka.
- ( Fasal  3.2 ) : Tidak boleh membezakan upah apabila kerja yang dilakukan adalah sama.
- ( Fasal  3.3 ) : Manusia pada nilaiannya adalah sama, tidak dibenarkan meletakkan seseorang di dalam keadaan bahaya lebih daripada bahaya yang dihadapi oleh orang lain dengan sebab perbezaan agama, kaum, keturunan, warna kulit atau bahasa.
- ( Fasal  17 ) : Islam memuliakan pekerjaan dan memelihara hak-hak pekerja, sepertimana Islam bukan sahaja menyuruh supaya diberi gaji yang setimpal dengan kerja yang dilakukan tanpa dizalimi atau melambatkan bayarannya. Bahkan Islam juga menyuruh supaya menyempurnakan serahan gaji dengan baik dan mulia. Begitu juga Islam bukan sahaja menyuruh supaya membayar gaji dengan segera malah Islam menjaga hak-hak pekerja bekenaan dengan memberi kerehatan dan kemudahan.

4. HAK KEBEBASAN
Kesatuan Eropah di dalam memelihara hak asasi manusia :
- ( Fasal 5.1) : Setiap orang mempunyai hak kebebasan dan keamanan bagi dirinya. Mana-mana pihak tidak dibenarkan menghalang kebebasan seseorang melainkan pada keadaan yang bertepatan dengan undang-undang yang telah dihadkan seperti berikut :
- Memenjarakan seseorang setelah dijatuhkan hukuman oleh mahkamah.
- Menangkap seseorang atau memenjara seseorang kerana melanggar ketetapan yang dikeluarkan oleh mahkamah untuk melaksanakan mana-mana ketetapan yang tertentu dalam undang-undang.
- Menangkap atau mengurung seseorang menurut undang-undang dengan tujuan untuk menyerahkannya kepada pihak berkuasa, berdasarkan kepada jenayah yang telah dilakukannya atau terpaksa mengurungnya untuk menghalangnya daripada melakukan jenayah ataupun melarikan diri setelah melakukan jenayah.
- Menghalang seseorang menurut undang-undang dengan tujuan untuk mendidiknya  atau menyerahkannya kepada pihak berkuasa.
- Menghalang seseorang menurut undang-undang untuk mencegah tersebarnya penyakit, seorang yang kurang siuman, mabuk kerana meminum arak atau menghisap dadah serta seorang penjenayah.
- Menangkap atau menahan seseorang untuk menegahnya daripada memasuki sempadan negara tanpa kebenaran atau seseorang yang sememangnya telah diputuskan menghalang atau menyerahkannya.
- ( Fasal 5.2 ) : Setiap individu yang ditangkap dianggap merbahaya, kerana sebab-sebab tertentu dia ditangkap atau ada tuduhan terhadapnya.
- ( Fasal 5.3 ) : Seseorang yang ditangkap atau ditahan menurut ( fasal  5.1.c) hendaklah dibawa terus kepada hakim atau pegawai yang berkenaan dan ditetapkan tarikh perbicaraan dalam tempoh yang munasabah atau dibebaskan tetapi dengan syarat dapat menjamin dirinya hadir semasa perbicaraan.
- ( Fasal 5.4 ) : Sesiapa yang disekat kebebasannya kerana ditangkap atau ditahan, dibenarkan membuat urusan secepat mungkin untuk memastikan kenapa dia ditangkap atau ditahan di bawah pengetahuan mahkamah, dia akan dibebaskan jika penahanannya itu tidak bertepatan dengan undang-undang.
- ( Fasal 5.5 ) : Setiap individu yang menjadi mangsa tangkapan atau tahanan yang bercanggah dengan perkara ini boleh meminta ganti rugi.

Pengisytiharan Antarabangsa Hak Asasi Manusia dalam Islam  :
( Sila rujuk nas-nas dalam tajuk kebebasan daripada dipaksa atau diperhambakan )
Boleh dikatakan secara ringkas bahawa hukum-hukum (Fasal 5) akta hak asasi manusia Kesatuan Eropah bertepatan dengan fahaman umum hak kebebasan seseorang  yang menjadi asas kepada Syariat Islam. Kita telah membincangkan tajuk berkaitan dengan perkara ini dalam (fasal 2 bab 3, fasal 5 bab 3).

Baca Selanjutnya...

Rabu, September 24, 2008

teori tsunami kepimpinan dunia

Baca Selanjutnya...

Hak Asasi Manusia Dalam Islam. siri 2

PERBANDINGAN ANTARA PERUNDANGAN ISLAM DENGAN KESATUAN EROPAH TERHADAP HAK ASASI MANUSIA
Akta memelihara hak asasi manusia Kesatuan Eropah adalah satu perjanjian yang telah digubal dan diwartakan oleh negara anggota Kesatuan Eropah untuk dilaksanakan.Setengah intelektual Eropah berpendapat akta ini adalah salah satu perjanjian penting dalam Kesatuan Eropah. Ini kerana akta ini mempunyai kekuatan perlaksanaan tersendiri yang mesti dilaksanakan.
(Fasal 19) : Akta memelihara hak asasi manusia, Kesatuan Eropah menyatakan beberapa cara yang praktikal semestinya dilaksanakan seperti menubuhkan mahkamah hak asasi maknusia di Eropah. Akta ini mempunyai kuasa untuk menggunakan seluruh jentera kerajaan  bagi tujuan perlaksanaan.
Kajian perbandingan sebahagian daripada Akta memelihara hak asasi manusia Kesatuan Eropah dan Syariah Islamiah dibuat kerana kedua-duanya mempunyai peraturan hak asasi manusia yang digunapakai oleh beberapa bahagian penduduk dunia. Atas dasar inilah kajian perbandingan ini dibuat.

1. HAK-HAK  NYAWA
Akta  memelihara hak asasi manusia Kesatuan Eropah ( fasal 2 ):
- Nyawa seseorang dipelihara oleh undang-undang dan tidak boleh sama sekali membunuh seseorang secara sengaja melainkan dengan hukuman yang dijatuhkan oleh mahkamah setelah sabit kesalahan menurut undang-undang.
- Tidak dikira seseorang itu menyalahi (fasal 2) apabila pembunuhan berlaku disebabkan  kekerasan.
- Untuk mempertahankan diri seseorang daripada kekerasan yang tidak mengikut undang-undang.
- Untuk menangkap seseorang demi melaksanakan undang-undang atau untuk menyekat seseorang daripada melarikan diri.
- Untuk menggunakan undang-undang yang dibenarkan demi menghalang fitnah atau menyalahi kuasa undang-undang.
Pengisytiharan Antarabangsa HaK Asasi Manusia Dalam Islam
(1) a. Nyawa seseorang adalah suci. Tidak harus memusuhi seseorang dengan apa cara sekali pun. Kesucian seseorang tidak boleh dihapuskan melainkan dengan kuasa syarak atau mana-mana kaedah yang dibenarkan oleh syarak.
b. Rohani dan jasmani manusia dipelihara  oleh syara' semasa hayatnya ataupun selepas mati. Antara hak seseorang selepas mati ialah menguruskan mayatnya dengan baik dan lemah-lembut, wajib menutup auratnya dan keaibannya.

2. HAK MEMELIHARA MANUSIA DARIPADA DISEKSA
Akta memelihara Hak Asasi Manusia Kesatuan Eropah :
- (Fasal 3) : Tidak dibenarkan sama sekali menundukkan seseorang untuk diseksa dan melayaninya dengan keji atau hukuman yang menjatuhkan maruah.
Kenyataan Antarabangsa Hak Asasi Manusia Dalam Islam.
-(Fasal 6) : Setiap orang berhak untuk memelihara dirinya daripada dizalimi. Pihak berkuasa tidak dibenarkan meminta seseorang supaya menghalusi pekerjaannya atau sesuatu keadaannya, sedangkan tidak ada sebarang tuduhan terhadapnya, melainkan terdapat bukti yang jelas menunjukkan keterlibatannya dalam sesuatu perkara yang dituduh.
- (Fasal 7, ceraian 1) : Tidak dibenarkan menyeksa seseorang melebihi  tuduhannya, sebagaimana tidak dibenarkan memaksa seseorang supaya mengaku melakukan jenayah yang tidak dilakukan, dan setiap pekara yang diperolehi melalui paksaan adalah terbatal.
- (Fasal 7, ceraian 2) : Walau sebesar mana jenayah seseorang dan apa pun hukuman yang ditentukan oleh Syariat Islam, tetapi kemaknusiaannya dan kemuliaannya tetap dipelihara.
- (Fasal 8) : Maruah dan harga diri seseorang adalah suci, ia tidak boleh dicerobohi sama sekali dan haram mengintip keaiban seseorang atau cubaan mengintip gerak gerinya untuk mengetahui sikap dan kelakuannya.
bersambung.....

Baca Selanjutnya...

Selasa, September 23, 2008

Program terkini..

23 Ramadhan 1429 : Majlis Ziarah Exco DPPNS dan Berbuka Puasa DPPKTK dan Unit Amal Telok Kemang, jam 6.30 pm di Masjid Lama Telok Kemang, Tetamu YB Mohd Taufek, Ketua Pemuda DPPNS merangkap Adun Paroi. sila hubungi : 019 2269001 (Ust Fakhrulrazi)
23 Ramadhan 1429 : Majlis Berbuka Puasa PAS Tampin, di Markaz Tampin. istimewa bersama Ust Ridhuan Mohd Noor, AJK Pemuda PAS Pusat. sila hubungi : 0136319872
25 Ramadhan 1429 : Majlis penyampaian sumbangan ramadhan kepada masyarakat Islam orang Asli Sungai Sampo, Jempol. Untuk sumbangan ikhlas sila hubungi : 0199619876 (Ustaz Wan Azhar), anjuran Muslim Care Malaysia. sumbangan anda amat diperlukan untuk 32 buah keluarga orang asli muslim.
26 Ramadhan 1429 : Majlis Ziarah Exco DPPNS dan Berbuka Puasa DPPKJ di Muassasah Darul Syariff. Agenda utama : -Berbuka puasa -sumbangan aidilfitri kepada guru-guru Pasti dan suami -sumbangan aidilfiti kepada pengurus-pengurus Pasti -sumbangan aidilfitri kepada ahli pemuda Jempol yang baru berjinak dengan perjuangan. semua dijemput hadir. Tetamu YB Mohd Taufek, Ketua Pemuda DPPNS merangkap Adun Paroi. untuk sumbangan sila hubungi : 0133395539 (Ustaz Fairuz)

Baca Selanjutnya...

Isnin, September 22, 2008

Web & blog dikehendaki untuk iklan


Assalamualaikum...
Pengunjung yang hebat-hebat belaka...

Sebuah syarikat (Al Azhar Media) ingin mengiklan produk mereka (Kamus Moden Al-Miftah, Arab-Arab-Melayu-Inggeris) dalam mana-mana web atau blog. Sesiapa yang berminat sila hantar kotisyen harga ke alamat kamus_almiftah@yahoo.com dan sila layari http://www.kamus-almiftah.com/, Ia juga boleh menambah pendapatan kepada laman web atau blog anda!! Anda juga boleh menjadi agent jualan, keuntungan sehingga 40%.

Baca Selanjutnya...

Kabinet Bayangan Pakatan Rakyat

Kabinet Bayangan Pakatan Rakyat

 No Komen.. YB Husam Takde ke?

Baca Selanjutnya...

Banner DPPNS sempena Ramadhan 1429


Baca Selanjutnya...

Hak Asasi Manusia Dalam Islam. siri 1

Dalam kita membicarakan prinsip-prinsip dan keistimewaan agama Islam, kita perlu merujuk kepada ulama' semasa yang masyhur, beliau ialah Abu A'la Al-Maududi yang menulis sebuah buku yang bertajuk : " Kerajaan Islam ". Beliau telah berusaha menceduk seberapa banyak hukum Al-Quran dan Sunnah sebagai panduan yang jelas bagi merintis dan melindungi hak-hak manusia di dalam Islam. Antara kesimpulan yang didapati daripada buku tersebut ialah :

1. Kemuliaan hidup bagi setiap individu dan haknya dalam kehidupan.
Firman Allah S.W.T  :
وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ
Maksudnya : "…Dan janganlah kamu membunuh jiwa yang telah diharamkan Allah (membunuhnya) melainkan dengan jalan yang hak (yang dibenarkan oleh Syarak)…"  (Al An'am:151)
Firman Allah S.W.T :
مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا
وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا

2. Hak orang yang lemah untuk mendapat keamanan.
Rasulullah SAW telah mengharamkan membunuh kanak-kanak, wanita, orang-orang tua, orang-orang sakit, yang luka, para petani, para penanam dan ahli-ahli agama dalam peperangan.

3. Hak dalam perlindungan ekonomi.
Firman Allah S.W.T :
وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا
Maksudnya : "Mereka juga memberi makan benda-benda makanan yang dihajati dan disukainya, kepada orang miskin dan anak yatim serta orang tawanan."
( Al Insan: 8)

4. Keadilan dan ketelusan.
Firman Allah S.W.T :
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ
عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
Maksudnya : "Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan." ( Al Maidah :8)

5. Kerjasama yang baik.
Firman Allah S.W.T :
وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ
Maksudnya : "…Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. Dan bertaqwalah kepada Allah…"  (Al Maidah: 2)

6. Hak persama-rataan.
Firman Allah S.W.T :
يَاأَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا
إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ
Maksudnya : "Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu…"(Al Hujurat : 13)

7. Hak untuk menjauhkan diri daripada kemungkaran.
 (Iaitu hak untuk tidak dipaksa melakukan perkara-perkara yang diharamkan oleh syara' atau undang-undang). Rasulullah S.A.W. bersabda;
لا طاعة لمخلوق فى معصية الخالق
Ertinya : " Tiada ketaatan kepada makhluk dalam perkara kemaksiatan terhadap Pencipta".
Firman Allah S.W.T ketika menerima doa Nabi Ibrahim :
وَإِذْ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا
قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ
Maksudnya :   " Dan (ingatlah), ketika Nabi Ibrahim diuji oleh Tuhannya dengan beberapa Kalimah (suruhan dan larangan), maka Nabi Ibrahim pun menyempurnakannya. (Setelah itu) Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku melantikmu menjadi Imam (Pemimpin ikutan) bagi umat manusia". Nabi Ibrahim pun memohon dengan berkata: "(Ya Tuhanku!) Jadikanlah juga (apalah jua kiranya) dari keturunanku (pemimpin-pemimpin ikutan)". Allah berfirman: "(Permohonanmu diterima, tetapi) janjiKu ini tidak akan didapati oleh orang-orang yang zalim."
( Al Baqarah : 124)

8. Hak untuk berpolitik
Firman Allah S.W.T :
وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ
Maksudnya : "...dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan mereka itu…"  (Ali Imran: 159)

Arahan ini datang daripada Maha Pencipta terhadap pemerintah agar mengambil kira pendapat rakyat di dalam urusan kehidupan mereka. Mereka juga tidak boleh memaksa rakyat di atas perkara yang mereka dibenci. Firman Allah S.W.T. :
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُم
فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ
Maksudnya : " Allah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari kalangan kamu ( wahai umat Muhammad ) bahawa Ia akan menjadikan mereka khalifah-khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi, sebagaimana Ia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka…  ( An Nur : 55)

9. Perlindungan bagi harta benda
Firman Allah S.W.T :
وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ
لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ
Maksudnya : " Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah, dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya)".   (Al Baqarah: 188)

10. Melindungi kemuliaan manusia
Firman Allah S.W.T :
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَومٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَى أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَى أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِقمَانِ
Maksudnya : " Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan eerefdah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman…".   ( Al Hujurat : 11)

Firman Allah S.W.T :
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنْ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا
Maksudnya : " Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyang-ka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain…   ( Al Hujurat : 12)

11. Melindungi kehidupan peribadi.
Firman Allah S.W.T :
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَى أَهْلِهَا ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ(27)فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فِيهَا أَحَدًا فَلَا تَدْخُلُوهَا حَتَّى يُؤْذَنَ لَكُمْ وَإِنْ قِيلَ لَكُمْ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا هُوَ أَزْكَى لَكُمْ
Maksudnya: " Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu masuk ke dalam mana-mana rumah yang bukan rumah kamu, sehingga kamu lebih dahulu meminta izin serta memberi salam kepada penduduknya; yang demikian adalah lebih baik bagi kamu, supaya kamu beringat (mematuhi cara dan peraturan yang sopan itu). Maka sekiranya kamu tidak mendapati sesiapa (yang berhak memberi izin) maka janganlah masuk ke dalam rumah itu sehingga kamu diberi izin; dan jika dikatakan kepada kamu "baliklah", maka hendaklah kamu berundur balik; cara yang demikian adalah lebih suci bagi kamu..."  ( An Nur : 27,28)

12. Kebebasan berhimpun, memberi pendapat dan menolak kezaliman.
Firman Allah S.W.T :
وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنْ الْمُنْكَرِ وَأُوْلَئِكَ هُمْ الْمُفْلِحُونَ
Maksudnya : " Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembang-kan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya".
 ( Ali Imran : 104)

13. Kebebasan berakidah dan beragama.
Firman Allah S.W.T :
لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنْ الغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ
فَقَدْ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لَا انفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
Maksudnya : " Tidak ada paksaan dalam ugama (Islam), kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kese-satan (kufur). Oleh itu, sesiapa yang tidak percayakan Taghut, dan ia pula beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan (tali ugama) yang teguh yang tidak akan putus. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui".   ( Al Baqarah : 256)

Firman Allah S.W.T :
فَلَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ عَلَى آثَارِهِمْ إِنْ لَمْ يُؤْمِنُوا بِهَذَا الْحَدِيثِ أَسَفًا
Maksudnya : " Maka jangan-jangan pula engkau (wahai Muhammad), membinasakan dirimu disebabkan menang-gung dukacita terhadap kesan-kesan perbuatan buruk mereka, jika mereka enggan beriman kepada keterangan Al-Quran ini". ( Al Kahfi: 6)

14. Tiada hukuman kecuali setelah sabit bersalah.
Firman Allah S.W.T :
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنْ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ
Maksudnya : " Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang3 dan jafganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani". ( Al Hujurat : 12)

15. Kebebasan individu dan bertanggungjawab terhadap segala perbuatannya
Firman Allah S.W.T :
مَنْ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى
Maksudnya : "Sesiapa yang beroleh hidayah petunjuk (menurut panduan Al-Quran), maka sesungguhnya faedah petunjuk yang didapatinya itu hanya terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang sesat maka sesungguhnya kesan buruk kesesatannya hanya ditanggung oleh dirinya juga. Dan seseorang yang boleh memikul, tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya sahaja)…" ( Al Isra': 15)

16. Sesuatu perbuatan tidak dianggap jenayah kecuali adanya nas yang jelas dalam undang-undang yang menyatakan ianya adalah jenayah.
Firman Allah S.W.T :
وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولًا
Maksudnya : "…Dan tiadalah Kami mengazabkan sesiapapun sebelum Kami mengutuskan seorang Rasul (untuk menerangkan yang benar dan yang salah). "
( Al Isra': 15)

Baca Selanjutnya...

Sabtu, September 20, 2008

Program Terkini

20 Ramadhan 1429
- 4.00 pm : Sumbangan Hari Raya oleh Ketua Pemuda Negeri YB Mohd Taufek di MTD Chembong
- 7.00 pm : Majlis Berbuka Puasa Unit Amal Negeri, di kedai makan bawah Tibyan, Seremban Selatan
- 7.00 pm : Majlis Berbuka Puasa dan Qiamullail PAS Kaw Jempol, di Muasassah Darul Syariff Batu Kikir
 
21 Ramadhan 1429
- 10.00 am : Kembara Amal DMPP di Dun Paroi, bersama Ustzh Nuridah (Ketua DMPP)
- 7.00 pm : Ziarah DPPNS dan Majlis Berbuka Puasa Pemuda Kawasan Seremban, di Pasti Islamiah, Desa Beringin
- 7.00 pm : Ziarah DPPKJ, Sumbangan Ramadhan & Majlis Berbuka Puasa Usrah Pemuda Serting, di rumah Nadir Nazri

Baca Selanjutnya...

Serobek Bicara, Mengungkap Rasa

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh
 
Puja dan puji ke hadrat Ilahi yang mencipta iman dan Islam. Salawat dan salam ke atas Imam Mursalin.. Qaid Mujahidin.. dan tak alpa kepada rantaian perjuangan Islam hingga akhirnya..
 
Pertama sekali saya melayarkan kesyukuran ke hadrat Maha Kuasa, atas kehendak-Nya pertemuan kali ini dalam suasana yang amat berbeza.. sudah lama mengidam untuk bersama-sama merenangi dunia siber yang tak bertepi ini. Mungkin secara kebetulan.. sempena penahanan dua blogger otai yang terkenal itu, Lajnah Penerangan, Dakwah dan IT, Dewan Pemuda PAS Negeri Sembilan berjaya membina blog tersendiri hasil tunjuk ajar saudara Asri yang kreatif dan kritikal itu.. terima kasih daun keladi.. semoga dimensi baru ini akan menyumbang sekelumit usaha ke arah kemenangan Islam di bumi tercinta.
 
Alhamdulillah teratak comel ini kini bersama berlayar menuju cita-cita. Cita-cita melihat Islam berdaulat.. Cita-cita mendengar Islam berkemundang megah.. Cita-cita menghidu wangian perundangan Islam.. Cita-cita memeluk keindahan dan hikmah Islam.. Cita-cita jasad berkandung bumi dengan rahmah dan redha Ilahi..
 
InsyaAllah, selagi ada daya.. ada upaya.. blog ini akan terus menyinari perjuangan walaupun kuyakin dan percaya.. perjuangan ini bukan mudah.. bukan enteng.. hanya pada-Mu Allah kubermohon hidayah dan inayah-Mu..
 
Sokongan dan dokongan semua pihak amat ditagih.. umpama penagih yang memerlukan dadah.. umpama pejuang yang memerlukan hidayah.. umpama politikus yang memerlukan kebijaksanaan..
 
Pandangan adalah penyeri.. komentar akan menambah seri.. berseri-seri umpama bulan purnama..
 
Nihayah kata.. sujud syukur pada Ilahi., salawat salam pada Murabbi.. terima kasih banyak-banyak pada berbudi.. tahniah pada yang sudi.. buat bekalan meniti syurgawi.. doakan diri kerdil dan daif ini.. jazakumullahu khairan kathiira, maas salamah.. siiru ala barakatilLah
 
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Negeri Sembilan

Baca Selanjutnya...

JIHAD TERAS KECEMERLANGAN UMMAH

0.1 MUQADDIMAH

Perjuangan Ar-Rasul dan para sahabat dipenuhi dengan jihad dari melawan nafsu, berdakwah dan sebagainya termasuklah qital (berperang). Semua itu telah dilakukan dengan penuh semangat dedikasi dan bersungguh-sungguh. Lantaran itu, sejarah Islam telah memaparkan buat tatapan kita pada hari ini,  betapa mulia dan gagah serta bersemangatnya mereka memperjuangkan Islam, malahan bukan sekadar Semenanjung Arab sahaja yang tunduk kepada kekuasaan Islam, bahkan kuasa-kuasa besar seperti Rom dan Parsi turut tersungkur di bawah kekuasaannya. Keberanian dan keunggulan mereka di medan jihad menjadi sebutan orang pada ketika itu. Kehandalan Saidina Umar r.a, keberanian Khalid Al-Walid dan ramai lagi telah menggegarkan dunia.

Semangat jihad yang ditunjukkan oleh mereka itu kemudiannya diwarisi oleh para mujahid Islam seperti Imam Ahmad Ibn Hanbal, Sallehuddin Al-Ayyubi, Ibn Taimiyyah dan lain-lain lagi. Di dalam abad ke-20 an ini, terdapat pula mujahid seperti Imam Hassan Al-Banna, Syed Qutb dan Sayed Abu A'la Maududi. Mereka menentang kezaliman dan penindasan yang cuba menghancurkan dan menghapuskan umat Islam.

Melihat dari kejayaan yang telah dipaparkan di dalam sejarah, perasaan benci dan dengki dari musuh Islam memuncak dan sering bersemadi di dalam jiwa mereka. Rentetan daripada itu, timbullah berbagai cemuhan dan telahan terhadap perjuangan untuk mengembalikan Islam. Fanatik, Ekstrimis, Irhabi, dakwah songsang, menyeleweng dan berbagai lagi perkataan telah digunakan untuk melemahkan semangat perjuangan. Kebenaran perjuangan Islam diputar-belitkan supaya masyarakat kabur dan tidak lagi memahami keadaan yang sebenar. Dalam hal ini, terdapat sesetengah ulama' yang memainkan peranan yang agak hebat juga untuk menjayakan perancangan musuh Islam. Akibatnya, semangat dan ruh jihad itu luntur dan sikap acuh tak acuh bertunas di dalam hati umat Islam serta mengongkongnya.

Setelah begitu lama kita dibawa oleh lamunan pemikiran musuh-musuh Islam, kini tibalah masanya untuk kita memahami dan benar-benar menghayati jihad dari kaca mata Islam itu sendiri.

0.2 TAARIF JIHAD

Jihad dari segi bahasa ialah : " Bersungguh-sungguh dan mencurahkan sepenuh kemampuan dan tenaga, samada dengan perkataan atau perbuatan ".

Dari segi syara' ialah : " Seorang muslim mencurahkan sepenuh tenaga dan kesungguhan dalam usaha untuk memenangkan Islam, bagi mendapat keredhaan Allah ". Oleh sebab itulah dirungkaikan kalimah jihad dalam Islam dengan fi sabilillah yang bertujuan untuk men thabit kan bahawa jihad yang dimaksukan adalah jihad syar'ie.

Firman Allah s.w.t dalam menjelaskan perkara ini adalah seperti berikut :

 الذين آمنوا يقاتلون في سبيل الله والذين كفروا يقاتلون في سبيل الطاغوت...

Maksudnya : " Orang-orang yang beriman berperang pada jalan Allah dan orang-orang kafir berperang pada jalan toghut ... ".

Dari taarif ini, lahirlah takrif-takrif golongan salaf berkenaan dengan jihad antaranya :

Ibn Abbas r.a berkata : " Jihad ialah mencurahkan sepenuh tenaga pada jalan Allah dan tidak takut pada celaan orang yang mencela ".

Ibn Muqatil berkata makna jihad adalah : " Beramal kepada Allah dengan sebenar-benar amalan dan menyembah Allah dengan sebenar-benar sembahan ".   

Ibn Mubarak berkata : " Iaitu mujahadah nafsu dan hawa ".

Dr. Said Ramadhan Al-Buti berkata : " ýýJihad ialah mencurahkan tenaga pada jalan meninggikan kalimah Allah dan menegakkan masyarakat Islam. Memberikan tenaga melalui peperangan adalah sebahagian darinya. Adapun tujuan pula adalah menegakkan masyarakat Islam dan membentuk Daulah Islamiyyah yang sebenar ".

Dari pentakrifan di atas, jelas bahawa jihad itu sendiri mempunyai makna khas dan makna am. Adapun maknanya yang khas ialah : " Berperang pada jalan Allah " dan maknanya yang am ialah : " Kehidupan kita dari awal hingga akhirnya merupakan jihad ". Ia mempunyai marhalah dan pusingan yang tertentu. Setiap marhalah jihad menyediakan seseorang untuk naik ke marhalah yang lebih tinggi.

Imam Ibn Qayyim ketika memperkatakan tentang marhalah-marhalah ini memulakan susunan jihad dengan jihad melawan nafsu untuk mempelajari kebenaran, kemudian jihad untuk beramal dengan apa yang telah diketahui, kemudian jihad bersabar di atas bebanan amal tersebut. Semua ini dikira sebagai jihad. Mana-mana kekurangan pada marhalah-marhalah ini atau kegopohan, kadang-kadang tidak membawa kepada amal yang dituntut.

As-Syeikh Said Hawwa dalam kitabnya Jundullah telah membahagikan jihad kepada 5 jenis :

Pertama  : Jihad dengan lisan
Kedua  : Jihad dengan pengajaran ( ta'limi )
Ketiga   : Jihad dengan tangan dan jiwa-raga
Keempat  : Jihad politik
Kelima  : Jihad harta.

Dasar kewajipan bagi kelima-lima jihad ini adalah seperti berikut :

1) Sabda Rasulullah s.a.w :
    Maksudnya : " Berjihadlah menentang orang musyrikin dengan harta, diri dan       
    lidah kamu ".

    Hadith ini menyebut ketiga-tiga jenis jihad di atas sekaligus.

2) Sabda Rasulullah s.a.w :
    Maksudnya : " Sebaik-baik jihad ialah memperkatakan sesuatu yang benar di     
    hadapan raja yang zalim ".

    Jihad yang disebut di dalam hadith ini ialah jihad politik, kerana ia bertujuan           untuk menjadikan sistem pemerintahan yang terbaik dan paling adil.

3) Firman Allah s.w.t :
 فلو لا نفر من كل فرقة منهم طائفة ليتفقهوا في الدين ولينذروا قومهم اذا رجعتم لعلهم يحذرون
Ayat ini mengungkap kalimah nafar kepada menuntut ilmu dan mengajarnya. Sedangkan kalimah ini pada kebiasaannya digunakan untuk jihad. Jadi, ketiga-tiga nas ini adalah menyatakan 5 jenis jihad yang disebutkan.

Dalam pembahagian jenis-jenis jihad ini, Al-Imam Hassan Al-Banna ada menyebut :
" Jihad yang saya maksudkan di sini ialah : Satu kewajipan yang berterusan hingga ke hari kiamat, seperti sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud :
من مات ولم يفز ولم ينو الغزو مات ميتة جاهلية
" Sesiapa yang mati sedang beliau tidak pernah berperang ( berjihad ) dan tidak pernah berniat untuk berperang, maka beliau mati sebagai mati seorang jahiliah"

Peringkat jihad yang pertama ialah mengingkari dengan hati, dan peringkat jihad yang paling tinggi ialah berperang di jalan Allah. Di antara kedua-dua peringkat jihad itu terdapat jihad lisan, jihad tulisan, tangan dan menyatakan yang hak kepada pemerintah yang zalim ...... ".

3.0 HUKUM BERJIHAD PADA JALAN ALLAH

Islamnya seorang muslim tidak hanya terhenti kepada ia menyembah Allah dengan bersolat atau berpuasa, berdoa, bertasbih di waktu pagi dan petang dan sebagainya. Bahkan, masih tidak dikira cukup dengan hanya ia mengeluarkan sebahagian daripada hartanya sebagai zakat kepada faqir miskin. Ia sememangnya tidak mencukupi sebagaimana di atas muka bumi ini terdapat kebatilan dan kefasadan yang menguasai kebenaran. Jihad adalah menjadi fardhu ain untuk melawan kebatilan. Ini jelas berdasarkan kepada arahan Allah Taala di dalam Al-Qur'an yang meletakkan taraf jihad sama dengan solat, puasa dan zakat.

Ia juga menjadi fardhu ain untuk mempertahankan Islam atau untuk mengembalikan yang telah hilang dari negara Islam. Oleh sebab itu, tidak hairanlah sekiranya terdapat sesetengan ulama' meletakkan jihad di tempat yang ke-6 daripada rukun Islam yang lima. Akan tetapi jihad menjadi fardhu Kifayah jika sekiranya telah ada negara dan berlakunya pembukaan negara baru. Dengan erti kata lain, keluar berjihad untuk menyebar-luaskan empayar Islam.

4.0 HARAKAH DAN MENEGAKKAN KALIMAH ALLAH

Seterusnya adalah penting untuk kita mengetahui kedudukan harakah dan cara yang sewajarnya untuk menegakkan kalimah Allah. Seperti yang diketahui, risalah Islam bersifat alamiah dan menuntut kebebasan manusia dari diperhambakan oleh manusia yang lain. Jelaslah bahawa segala perhambaan mestilah dikembalikan kepada Allah. Tidak ada lain yang layak disembah melainkan Dia.

Untuk mewujudkan pemerintahan Allah di muka bumi ini, tidak mungkin dilakukan setakat memanggil atau mengundang manusia kepada Islam. Deklarasi untuk membebaskan manusia dari memperhambakan diri kepada sesuatu selain Allah amatlah praktikal untuk dilaksanakan. Walaubagaimanapun, ia tidak boleh dilaksanakan melainkan melalui dakwah dan harakah (gerakan). Keadaan yang ada di dalam masyarakat baik dari segi kepercayaan, konsep dan cara hidup sudah corrupt dan sekarang ini sudah jauh sekali dari landasan Islam. Kini, semua ini telah sebati dan bersemadi di jiwa masyarakat. Inilah yang perlu dikikis habis-habisan terlebih dahulu sebelum pemerintahan Allah dapat diwujudkan. Melalui dakwahlah semua konsep dan idea dihujah dan ditentang, sementara melalui harakah pula segala tentangan material dan fizikal diselesaikan. Pada keseluruhannya, pemerintahan yang dicipta oleh manusia mesti dihapuskan melalui dakwah dan harakah untuk mewujudkan pemerintahan Allah.

5.0 KENAPA JIHAD FI SABILILLAH

Di dalam kitab suci Al-Qur'an, Allah telah membentangkan apakah tujuan jihad. Antara lain ialah :
 a)  Untuk mewujudkan keagungan Allah di dunia.
 b)  Mengatur hal-ehwal manusia mengikut petunjuk dari Allah
 c)  Menghapuskan semua kuasa-kuasa syaitan
 d)  Menghapuskan penindasan manusia oleh manusia lain.

Untuk mencapai tujuan ini, tidak hairanlah jika muncul bermacam-macam batu penghalang. Hendaklah juga difahamkan bahawa Islam bukan hanya satu agama yang semata-mata mengandungi amal ibadat spiritul, bahkan ia adalah sistem hidup yang merangkumi segenap aspek kehidupan manusia, dan mampu menghapuskan segala bentuk kezaliman dan kemungkaran yang selalunya ditimbulkan oleh sistem buatan manusia. Dengan itu sewajarnyalah semua rencana dan program sistemnya dilaksanakan, kerana itulah yang paling mulia dan unggul untuk seluruh manusia.

Ada satu lagi panggilan yang menyeru kepada jihad fi sabilillah. Sifat risalah Islam yang universal itu tidak pernah membezakan kaum, kumpulan atau kelompok manusia. Dengan tertumbuh sebuah masyarakat Islam, tidak bermakna terhentinya jihad, malah Islam mengambil daya-usaha untuk membebaskan manusia keseluruhannya dari cengkaman manusia lain. Dengan itu, walaupun negara jirannya tidak mengganggu negara Islam, tetapi jika mereka masih meneruskan sistem yang memperhambakan manusia, adalah wajib bagi negara Islam menentang pemerintahan negara tersebut sehingga mereka menerima Islam atau membayar jizyah.

6.0 KEMULIAAN JIHAD

Kemuliaan jihad ringkasnya, adalah satu-satunya perniagaan yang tetap menguntungkan dan berlipat kali ganda. Ia adalah satu penghargaan yang tinggi di sisi Allah.

Di antara ayat Al-Qur'an yang menjelaskan kemuliaan ini ialah :
 a)  Surah As -Soff  : Ayat 10 - 11
 b)  Surah At-Taubah : Ayat 111
 c)  Surah Ali Imran  : Ayat 157
 d)  Surah Ali Imran  : Ayat 168 - 170

7.0 AKIBAT JIHAD DIABAIKAN
  
Meninggalkan jihad menyebabkan kehinaan. Allah berfirman dalam Surah At-Taubah yang berbunyi :
 الا تنفروا يعذبكم عذابا أليما ويستبدل قوما غيركم ...

Maksudnya : " Jika kamu tidak berangkat untuk berperang nescaya Allah akan menyiksa kamu dengan azab yang pedih dan ditukarnya ( kamu ) dengan kaum yang lain ... "

Ibnul Arabi berkata tentang ayat ini, bahawa ayat tersebut merupakan ancaman yang keras bagi orang-orang yang tidak mahu berangkat untuk berperang dengan orang-orang kafir agar agama Allah lebih tinggi. Adapun jenis-jenis azab siksa menurut Ibn Arabi ; Di dalam dunia ini dengan dikuasai oleh musuh dan di akhirat nanti dengan azab neraka.

 Kenyataan sejarah pada masa lampau mahupun sekarang ini cukup memperkuatkan apa yang dikatakan oleh Ibnul Arabi tentang apa yang menimpa kaum muslimin sehingga mereka dihina dan dijajah oleh orang kafir, kerana mereka meninggalkan jihad.

8.0 KEKELIRUAN TENTANG JIHAD

Kekeliruan yang sering muncul adalah berkenaan dengan jihad melawan nafsu itu lebih utama daripada jihad qital. ada orang mengatakan bahawa ini adalah satu hadith. Sebenarnya, kata-kata ini bukannya hadith disebabkan sanadnya yang lemah dan tidak dapat diterima sebagai hadith. sekiranya ia diterima sebagai hadith sekalipun tidaklah ia perlu diperbesar-besarkan kepentingannya kalau hendak dibandingkan dengan kedudukan jihad qital.

Antara kekeliruan lain mengenai jihad ialah pihak musuh Allah sering mengatakan bahawa Islam tersebar dengan mata pedang dan ia adalah syariat permusuhan. Seterusnya mereka menggambarkan lakaran mujahidin dalam bentuk yang menggerunkan, manusia ganas, pembunuh, perampas harta dan lain-lain lagi.

Cromer, salah seorang mubaligh Kristian, penjajah dan benci kepada Islam berkata :
"Jihad adalah fikrah permusuhan semata-mata. Islam telah memberinya bentuk syara', supaya orang muslim mempertahankan dirinya dari serangan orang bukan Islam ..... ia adalah fikrah khianat dan menggalakkan permusuhan ".

Mereka yang menentang  jihad, walaupun ramai jumlahnya, namun tidak seorang pun yang berani menyebut kepada kita mana-mana peristiwa dalam sejarah yang membuktikan dakwaan mereka. Sebenarnya, sejarah telah membuktikan bahawa sehingga ke hari ini, umat Islam di segenap penjuru menjadi mangsa pengkhianatan dan penindasan.

9.0 PENUTUP

Sesungguhnya dunia Islam hari ini jauh dari perlaksanaan hukum Allah. Umatnya dikoyak-rabikkan oleh musuh. Daulah yang dulunya wujud telah dihilangkan. Segala kemewahan dan hasil-mahsul bumi Islam dirampas oleh Yahudi Kuffar durjana. Adakah kita masih ragu-ragu bahawa jihad merupakan fardhu ain ke atas setiap bahu kita ??? Tanyalah diri kita, adakah jalan lain selain jihad untuk menghilangkan kejahatan ini ? Bukankah kita tergolong di dalam zaman yang dinyatakan oleh Rasulullah s.a.w dalam sebuah hadith.

Sementara kita belum terlajak dan tidak dapat kembali lagi ke dunia ini, sama-samalah kita melaksanakan jihad fi sabilillah agar apabila telah sampai  di alam yang kekal, mudah-mudahan insya Allah kita tidak menyesal seribu sesalan yang tidak berguna lagi.

Oleh itu wajiblah ke atas kita sentiasa menanamkan di dalam hati dan amalan kita slogan " JIHAD ADALAH JALAN KAMI " untuk memastikan Islam kembali gemilang.

Baca Selanjutnya...

Pastikan PAS terus bergerak ikut landasan Islam

Kerana sayangkan PAS, satu-satunya gerakan Islam dalam negara yang berjuang mengikut lunas demokrasi bagi memartabatkan Islam di tanah air ini, maka kita akan lakukan apa sahaja untuk memastikan yang PAS ini terus bergerak mengikut landasan Islam yang telah diwarisi sejak dari zaman junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w.

 
 
 
   

Kerana kita gerakan Islam, berjuang atas nama Islam dan Islam itu milik Allah, maka segala detail dan sudut gerak laku dan tindak kerja kita perlulah sentiasa menepati dan selari dengan apa yang telah digariskan oleh Allah dan RasulNya. Panduan tertinggi kita sudah pasti hanyalah al-Quran dan Sunnah selain ijmak dan qias.

Itulah yang membezakan gerakan Islam dengan mana-mana gerakan, organisasi, badan atau parti lain. Dan kita memilih untuk terus berada dalam PAS kerana kita yakin akan janji Allah dan RasulNya, kita sama ada menempuh kejayaan dalam hidup kita atau kita syahid berjuang atau generasi yang mendatang yang bakal menjulang kemenangan itu, apa pun Islam tetap berjaya selagi degupan jantung perjuangan ini terus berdegup, nafas perjuangan ini terus berhembus, yang penting adalah redha Allah SWT.

Hari ini kita merupakan antara parti yang memiliki kekuatan keahlian yang terbesar, dengan cawangan di merata pelosok tanah air, dan pimpinan yang berbagai kelayakan, pengalaman dan latar belakang.

Ia merupakan peningkatan berlipat kali ganda berbanding dengan PAS sewaktu awal penubuhannya dahulu. Hari ini kita merupakan parti di luar BN (saya tidak mahu sebut pembangkang) yang memiliki kerusi Parlimen dan Dun yang terbanyak yakni 107 kerusi. Iaitu 23 parlimen dan 84 Dun (termasuk Dun Sanglang yang terbaru).

Lantas kita sedar bahawa ini merupakan anugerah Allah SWT kepada kita yang perlu dipikul dengan penuh amanah dan tanggungjawab. Apapun, asas dan prinsip kita tidak sekali-kali akan berubah, kita akan kekal mendaulatkan Islam sama ada dalam keadaan kita tinggal 1 kerusi parlimen dan beberapa kerat kerusi Dun atau kini dengan 107 kerusi.

Oleh itu apabila ada pemimpin yang mengeluarkan kenyataan memperingatkan kita darihal asas dan prinsip asal perjuangan kita, sepatutnya kita terima dan sama-sama akur. Biar kita beringat diwaktu senang jangan sebaliknya.

Semua kita bertanggungjawab memastikan kita tidak tergelincir apalagi berundur atas landasan yang telah ditetapkan, dan siapakah lagi yang terlebih berat tanggungjawabnya jika tidak pimpinan tertinggi.

PAS kita yakin akan terus teguh dan kukuh. Apa sahaja perbezaan pandangan di kalangan kita perlu kembali kepada panduan tertinggi kita. Perbezaan itu tidak wajar dibawa sehingga memecah-belahkan jemaah, kerana ini gerakan Islam, tiada siapa di antara kita yang mahu terlibat dan dipersalahkan dalam memecahkan kesatuan Islam yang telah sama-sama kita bentuk dengan darah dan air mata ini.

Sama-samalah kita bekerja untuk Islam, kita pertahankannya dan dalam waktu yang sama kita berkawan dan bertahaluf dengan sesiapa sahaja yang menghormati dan memahami dasar dan prinsip perjuangan kita itu.

oleh Roslan Shahir bin Datuk Mohd Shahir, Setiausaha Akhbar Presiden PAS _

Baca Selanjutnya...

Khamis, September 18, 2008

Ahlan Wasahlan

Ahlan Wasahlan Wa Marhaban Bikum

Baca Selanjutnya...