Jumaat, Oktober 10, 2008

YB Khalid vs Ust Din Tantawi

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

My Photo My Photo Semoga Allah lindungi kami… saya berasa seronok apabila ada dua idea yang berbeza dan bertentangan dibahaskan secara berhujjah. Saya amat berbangga apabila melihat wujudnya budaya percambahan idea dan budaya berhujjah secara ilmiah dan menjadikan ayat Al-Quran sebagai panduan utama. Ini akan melahirkan kematangan berfikir dan perkembangan ilmu secara sehat.
Bagi saya.. YB Khalid Samad mengemukakan satu idea yang berani dan baik. Idea Ustaz Din Tantawi, Ustaz Nik Abduh dan lain-lain juga berani dan baik. Benarlah kata Rasulullah 'Ikhtilaf Ummati Rahmatun'.

Yang tak bagusnya ialah.. berhujjah menghentam peribadi dan beremosi, saya minta izin untuk memohon maaf kepada semua pihak yang terlibat jika terkasar bahasa.. sepatutnya biarlah hujjah lawan hujjah.. dan tak sepatutnya ada hujjah sampingan menghentam atau menjatuhkan peribadi, lupakah kita pada kata-kata keramat Saidina Ali, 'lihatlah apa yang dikatakan bukan pada siapa yang berkata..' apatah lagi ada tuduhan yang agak melampau.. seperti.. ah! Terlalu malu untuk diperkatakan lagi..

Sekali imbas… hujjah YB Khalid ada lojiknya.. hujjah Ust Din Tantawi dan lain-lain ada asasnya.. tapi kebenarannnya..?? siapa ada hak untuk menentukannya?? Atau.. kita cari titik pertemuannya dan asas perbezaannya.. tentu INDAH bukan??

Kerana saya amat meyakini kata-kata Baginda tercinta.. HIKMAH itu milik ISLAM tak kita dari siapa munculnya.. adalah tidak mustahil HIKMAH itu keluar dari mulut seorang budak kecil apatah lagi tidak mustahil ia keluar dari mulut-mulut mereka yang telah memilih jalan perjuangan ini.. mereka telah membuktikan perjuangan mereka sehingga hari ini.

Justeru, saya mencadangkan 'DEBAT ILMIAH' tertutup di antara YB Khalid Samad dan Ust Din Tantawi (atau yang lain yang dirasakan lebih layak.. pilihan saya Ust Din Tantawi)..

Ops sebelum tu minta maaf kat Ust Din saya menggunakan perkataan DEBAT.. sebab dalam perdebatan nanti, berdebatlah puas-puas dan saya yakin mereka lebih memahami adab berhujjah.

Yang penting natijahnya.. kalau hujjah kita BERJAYA dipatahkan, AKURlah dengan semangat ukhuwwah.. yang menang ucaplah SUBHANALLAH yang kalah ucaplah ALHAMDULILLAH.

CADANGAN SAYA:
Program : Debat Ilmiah Tertutup
Penganjur : tranungkite.net
Pendebat : YB Khalid vs Ustaz Din Tantawi (ini pilihan saya.. boleh dibincangkan lagi)
Format : ikut debat Agendadaily dan dipersetujui oleh kedua-dua pihak..
Tajuk : Pilihan bersama pendebat

Kepada tranungkite.. ada berani jadi penganjur? InsyaAllah apa-apa bantuan boleh berbincang dan saya akan bantu sedaya upaya demi melihat titik pertemuan indah.. ISLAM dan PAS bertambah kukuh dan kuat, bukan berpecah!! TAKBIR…

Penerangan Pemuda PAS Nogori

Komen Pembaca