Jumaat, November 28, 2008

Kalendar PAS & PKR eksklusif







Baca Selanjutnya...

Isnin, November 24, 2008

Kalendar Pakatan Rakyat.. eksklusif





Sesiapa berminat dengan kalendar di atas sila hubungi
Ustaz Nazri 019 6644320
Harga;
Kalendar Besar
01 - 10 RM 5.00
11 - 50 RM 4.00
51 -100 RM 3.50
101 - 200 RM 3.00
201 - 999 RM 2.50
1000 ke atas RM 2.00
Kalendar Kecil
01 - 10 RM 2.50
11 - 50 RM 2.30
51 -100 RM 2.10
101 - 200 RM 1.90
201 - 999 RM 1.70
1000 ke atas RM 1.50
kos penghantaran ditanggung oleh pelanggan

Baca Selanjutnya...

Sabtu, November 22, 2008

Makes Camp.. Kem motivasi kembali ke sekolah



Pepatah Arab ada berkata;
Permulaan yang berkobar-kobar..
Bakal berakhir dengan kejayaan yang bergemerlapan..
Kini kembali lagi... alamilah suntikan...
MAKES CAMP
Kem Motivasi Anak Kembali Ke Sekolah
Cuti!! makan!! tv!! rehat!! minum!! tidur!!
Cuti!! makan!! tv!! rehat!! minum!! tidur!!
Cuti!! makan!! tv!! rehat!! minum!! tidur!!
Cuti!! makan!! tv!! rehat!! minum!! tidur!!
Selesa dengan waktu rehat yang panjang tanpa aktiviti yang berkaitan dengan pelajaran dan pendidikan?? lalu... Anak-anak tak bersemangat nak kembali ke sekolah?? Lesu.. malas.. memberontak.. ahh macam-macam lagi...
Kami ada penawarnya..serahkan kepada kami.. berpengalaman 10 tahun mengendalikan kem-kem motivasi, InsyaAlla hberkat usaha dan doa bersama-sama, izinkan kami mencorak anak-anak dengan sulaman motivasi intelek, rohani, emosi dan jasmani..
Apa yang menariknya..Oh Ayah! Oh Ibu!.. Wasiat Imam Syafie, nak jadi terbilang..Kembara ilmu menuju kejayaan dunia akhirat.. Gerak kerja berpasukan.. Sukan pantai dan tradisional.. Sufi’s Rythm.. Anak Soleh, Anak Toleh.. dan banyak lagi....
Terbuka untuk pelajar Tahun 6,Tingkatan 1, 2, 3, 4 & 5 sahaja bersama dengan moderator berpengalaman dan fasilitator terlatih dari kalangan mahasiswa tempatan dan Timur Tengah
Sila hubungi :
Ustaz Khairil Anuar : 017 213 8834
Ustaz Fuad Othman : 017 646 0080
Ustaz Fakhrulrazi : 019 226 9001
Ustaz Faizal Jaafar : 013 664 1694
Tarikh : 19, 20 & 21 Disember 2008
Hari : Jumaat/Sabtu/Ahad
Tempat : Pusat Penyelidikan UPM, Port Dickson
PELABURAN RM 100.00 sahaja
selama 3 hari termasuk penginapan, makan minum, fail, handout, 10 talk, sijil & cenderamata
Anjuran bersama Ad-Dirasah Ilmiah IT Centre
dan Pusat Pendidikan Islam At-Tibyan
Ustaz Mohd Khairil Anuar b. Mohd Wafa
Pengarah Urusan Ad-Dirasah Ilmiah IT Centre
Dip.Usuluddin Kusza, B.A (hons.) Univ. Al-Azhar
Bekas Penterjemah berita Arab al-Jazeera
Kepimpinan Utama Pelajar KUSZA dan MESIR
Ustaz Mohd Fuad bin Othman
Pengarah Urusan Pusat Pendidikan At-Tibyan
B.A (hons.) Universiti Malaya, Kuala Lumpur
Kepimpinan Utama Pelajar SHAMS dan PMIUM

Baca Selanjutnya...

Selasa, November 18, 2008

Rombakan Kecil Kepimpinan Pemuda PAS N. Sembilan

16 November 2009... Dewan Pemuda PAS Negeri Sembilan telah membuat sedikit rombakan kecil kepimpinan DPPNS kerana salah seorang exconya, Sdr Syazwan Zulkapli telah berpindah ke Perak di atas tujuan kerja. Beliau sebelum ini diamanahkan memimpin Jabatan PASTI Negeri. Berikut adalah rombakan kecil tersebut :
 
1. Ketua Pengarah Jabatan PASTI Negeri, sdr Syazwan digantikan oleh Ustaz Mohd Nazri Zainuddin
2. Ketua Penerangan DPPNS, Ustaz Mohd Nazri Zainuddin digantikan oleh Ustaz Khairul Azhar Kamarudin
3. Tim. Pengerusi Lajnah Tarbiyah dan Dakwah, Ustaz Khairul Azhar Kamarudin dikekalkan
 
DPPNS juga telah mencadangkan tiga nama untuk menyertai jawatankuasa Jabatan Pilihanraya PAS Negeri Sembilan iaitu;
 
1. Ustaz Khairil Anuar Mohd Wafa
2. Ustaz Khairul Azhar Kamarudin
3. Sdr Zulqarnain Mohd Zaki
 
Semoga rombakan kecil ini memberikan satu momentum kepada DPPNS untuk terus cemerlang menabur bakti kepada Allah, Rasulullah, Islam dan khalayak masyarakat keseluruhannya. DPPNS juga mengambil kesempatan untuk mengucapkan jutaan terima kasih kepada sdr Syazwan di atas sumbangan beliau yang tidak ternilai kepada pembangunan PASTI Negeri Sembilan.. dan kepada mereka yang terpilih ke jawatan atau amanah baru.. selamat berjuang dan selamat berbakti..
 
Bekas Ketua Penerangan DPPNS

Baca Selanjutnya...

18 p3rk4r4 d4l4m h1dup

 

PERTAMA
Bersedekahlah kepada orang lain lebih
daripada yang mereka perlukan dan
lakukanlah dengan penuh kerelaan.
KEDUA.
Kahwinilah lelaki / wanita yang gemar
anda berbicara dengannya, kerana
kemahiran berbicara antara satu dengan
lain akan menjadi lebih penting apabila
usia semakin tua.
KETIGA.
Usahlah mempercayai segala perkara yang
anda dengari. Berbelanjalah sekadar apa
yang ada atau tidurlah seberapa lama
yang anda perlu
KEEMPAT.
Apabila mengatakan, "Maaf", tenunglah
matanya.
KELIMA.
Usah tertawakan impian orang lain.
Manusia tanpa impian tidak memiliki apa-apa.
KEENAM.
Cintailah seseorang dengan sepenuh hati
dan penuh kasih sayang. Sungguhpun anda
akan berasa seolah-olah diri anda
tersiksa, tapi percayalah itulah
satu-satunya untuk melengkapkan
kehidupan ini.
KETUJUH.
Jika berlaku perselisihan pendapat,
bertengkarlah secara aman. Usahlah
menyebut nama sesiapa ketika bertengkar.
KELAPAN.
Usahlah menilai seseorang berdasarkan
peribadi keluarga mereka.
KESEMBILAN.
Berbicaralah dengan tenang dan
berfikirlah dengan pantas.
KESEPULUH.
Apabila seseorang bertanyakan satu
soalan yang tidak anda gemari,
lontarkanlah senyuman dan bertanyalah
padanya,"Kenapa anda ingin tahu?"
KESEBELAS.
Ingatlah bahawa setiap cinta dan
pencapaian yang besar akan melibatkan
pengorbanan dan risiko yang besar.
KEDUABELAS.
Ucaplah "Semoga anda diberkati" apabila
mendengar seseorang bersin.
KETIGABELAS.
Apabila anda kerugian, janganlah jadi
kurang ajar.
KEEMPATBELAS.
Berpeganglah kepada tiga R:
1. Rasa hormat pada diri sendiri;
2. Rasa hormat kepada orang lain;
3. Rasa tanggungjawab terhadap semua
tindakan anda
KELIMABELAS.
Usahlah benarkan pertikaian yang sebesar
hama merosakkan sebuah persahabatan yang
besar.
KEENAMBELAS.
Apabila menyedari bahawa anda telah
melakukan kesalahan, usahlah berlengah
untuk perbetulkan kesalahan itu.
KETUJUHBELAS.
Tersenyumlah ketika menjawab telefon.
Pemanggil akan melihatnya daripada suara
yang mereka dengar.
KELAPANBELAS.
Ada ketikanya anda perlu bersendirian

Baca Selanjutnya...

kenali musuh

1. tengok betul2..
2. jarak 12 kaki.. tengok sekali lagi..
3. kenali musuh anda...

Baca Selanjutnya...

Ahad, November 16, 2008

Bolehkah guna kalendar kuda??

Kalendar kuda??? apa masalahnya?? dah sinonim apa?? dah bertahun-tahun guna.. ok je.. senang apa! banyak info terutama cuti umum, cuti sekolah, kalendar hijriah dan banyak lagi...

betul.. betul.. takde masalah besar pun... cuma tak terfikirkah kita.. judi tu... memanglah kita tak berjudi... tapi kita tolong support je... support iklankan...... takde apa-apa yang perlu dirisaukan.. camne hukumnya ek??

apa?? dah sinonim dengan kalendar tu.. payah nak tukar..

takpe.. takpe... jangan risau... jangan bimbang... jangan gabra... ni ha ada syarikat ni... dah mengislamkan kalendar tu.. Alhamdulillah.. syukur.. syukur.. comel, eksklusif dan murah lagi...

tak caya??? tengok ni...

PENGIKLANAN SETAHUN!!

SYARIKAT / KEDAI / ORGANISASI / MASJID / SURAU / SEKOLAH / PERSATUAN..!!

eksklusif.. menarik.. profesional..

memperkenalkan

KALENDAR ISLAMIK 2009

KeIsTiMeWaAn:

~ Kalendar Hijri

~ Kalendar Masihi

~ Cuti Umum Tahunan

~ Cuti Sekolah

~ Waktu Solat (KL)

~ Kata-Kata Hikmah

~ Ayat-Ayat Cinta

~ Info Umum

~ Gambar Peninggalan Rasulullah SAW

~ Memo dll

over 'full colour' & design PERCUMA!!

kos penghantaran yang paling minima!!
minima tempahan saiz (Besar) = 150 sahaja
minima tempahan saiz (Kecil) = 200 sahaja

Harga bermula serendah RM 1.45 sahaja

www.kalendar-islamik09.blogspot.com
www.kamus-almiftah.com

Baca Selanjutnya...

Khamis, November 06, 2008

Hak Asasi Manusia Di Dalam Islam. Siri 8

12. HAK PERLINDUNGAN

Pengisytiharan Antarabangsa Hak Asasi Manusia dalam Islam :
- ( Fasal 9)  :
a. Menjadi hak kepada setiap orang yang dihina atau dizalimi mendapat perlindungan. Ia adalah hak yang dijamin oleh Islam kepada setiap orang yang dihina dan dizalimi dengan tidak mengira apakah warganegara mereka, akidah atau warna kulit.
b. Baitullah Al Haram di Makkah adalah tempat yang aman kepada semua orang dan tidak boleh sama sekali seorang muslim dihalang.
Walaupun akta hak asasi manusia Kesatuan Eropah tidak menyebut sebarang hukum yang berkaitan dengan hak perlindungan, tetapi terdapat negara-negara Eropah tertentu yang mengiktiraf hak ini bertepatan dengan dasar umum perjanjian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan ( fasal 14 ) Pengisytiharan Antarabangsa Hak Asasi Manusia. Namun perjanjian antarabangsa hak-hak sosial dan politik tidak menyatakan sebarang fakta yang jelas berhubung dengan masalah ini.
Di sini dapat kita simpulkan bahawa ia bertepatan dengan perkembangan demokrasi yang telah dilaksanakan oleh kebanyakan negara Kesatuan Eropah, menyebabkan orang-orang yang membuat akta hak asasi manusia Kesatuan Eropah   merasakan hak perlindungan ini tidak penting lantas tidak menyatakan hak ini dalam akta mereka.
Meskipun demikian kemungkinan di sana terdapat kepentingan yang besar supaya menyebut hak perlindungan ini secara jelas dalam perjanjian antarabangsa hak-hak sosial dan politik kerana mereka membuat hubungan dengan negara-negara yang berbeza pegangan politik, di antaranya negara-negara bukan demokrasi
Dalam masalah yang berkaitan dengan akta hak asasi manusia Kesatuan Eropah, Sighart telah menunjukkan peraturan no (67), persidangan ke 14 Majlis Menteri-Menteri Kesatuan Eropah dalam masalah hak perlindungan terhadap seseorang yang menghadapi bahaya dizalimi atau diburu. Beliau menambah, sesungguhnya lajnah hak asasi manusia Eropah telah menggesa perkara ini supaya mewajibkan ( perkara ke-3 ) akta hak asasi manusia Kesatuan Eropah apabila terdapat di sana seseorang yang menghadapi layanan yang tidak berperikemanusiaan di negara yang dia berlindung.
Dalam masalah ini jelaslah bahawa Syariat Islam telah mendahului Eropah semenjak 14 kurun yang lalu, bukan sahaja dalam masalah mengiktiraf hak perlindungan tetapi telah melaksanakan hak ini secara praktikal ( fasal 3, bahagian 2-8 hak-hak politik wanita )

13. HAK DAN KEWAJIPAN BERMASYARAKAT DALAM KEHIDUPAN UMUM

Akta hak asasi manusia Kesatuan Eropah ( Protokol tambahan yang pertama ) :
- ( Fasal 3 ) : Negara yang mempunyai autoriti telah bersepakat supaya diadakan pilihanraya secara bebas dalam tempoh yang sesuai dengan cara undian rahsia, dalam keadaan yang membenarkan rakyat menyatakan pendapat mereka secara bebas untuk memilih kerajaan

Akta hak asasi manusia Kesatuan Eropah
- ( Fasal  16)  tidak harus menafsirkan hukum ( perkara 10, 11, dan 14 ) dengan makna menegah pihak yang mempunyai autoriti daripada meletakkan syarat untuk aktif dalam politik kepada orang asing.

Pengisytiharan Antarabangsa Hak Asasi Manusia dalam Islam :
- ( Fasal 11)
a. Setiap individu dalam masyarakat layak untuk memegang jawatan apabila cukup syarat-syarat yang ditentukan oleh syarak.
b.  Sistem syura adalah asas hubungan pemerintah dengan rakyat.dan menjadi hak rakyat untuk memilih golongan pemerintah dengan kehendak mereka yang bebas berdasarkan asas ini.

14. HAK KEBEBASAN BERMASYARAKAT DAN MENUBUHKAN PERSATUAN DAN PERTUBUHAN

Akta hak asasi manusia Kesatuan Eropah :
- ( Fasal 11)  :
1. Setiap orang berhak untuk mendapat kebebasan bermasyarakat secara sempurna dan hak kebebasan menubuhkan persatuan, begitu juga hak untuk menyertai mana-mana pertubuhan pekerjaan untuk menjaga kepentingan mereka.
2. Hak-hak ini tidak boleh tunduk kepada mana-mana syarat yang lain selain yang telah di tentukan oleh undang-undang mengikut kepentingan dalam masyarakat demokrasi untuk keamanan kaum, keselamatan umum, memelihara peraturan, mencegah jenayah, memelihara kesihatan dan budaya atau memelihara orang lain dan kebebasan mereka. (Perkara) ini tidak menegah daripada meletakkan syarat untuk menggunakan askar atau polis atau pengurusan dalam negara.

Pengisytiharan Antarabangsa Hak Asasi Manusia dalam Islam :
- ( Fasal 14)  :
a. Setiap orang berhak untuk menyertai (secara berseorangan atau bersama orang lain) dalam kehidupan berkumpulan, sama ada berbentuk keagamaan, kemasyarakatan dan pengetahuan dan berhak untuk menubuhkan persatuan dan menggunakan apa jua cara untuk melaksanakan hak ini.
b. Menjadi hak dan kewajipan setiap orang menyuruh orang lain melakukan kebaikan dan melarang mereka daripada melakukan kemungkaran dan berhak untuk meminta masyarakat menubuhkan persatuan yang bolehkan seseorang melaksanakan tugas ini.

Baca Selanjutnya...

Rabu, November 05, 2008

Jangan bakar jambatan persahabatan dalam jamaah

Kepentingan "ukhuwwah" dalam jamaah sudah disepakati umum, khususnya para penggerak gerakan Islam. Teorinya memang sudah dipersetujui sebulak suara. Kalau ada yang menyangkalnya, maka ia terkeluar dari pandangan umum, bahkan terkeluar daripada ketetapan syara'.
 
Tapi jika ditinjau pada perlaksanaan dan amalannya, kelihatan usaha-usaha kearah mempereratkan ukhuwwah kurang diberi perhatian. Bahkan kadang-kadang ukhuwwah semacam tidak dihiraukan sangat, kerana ada agenda-agenda lain yang lebih utama. Bukankah ukhuwwah itu "rahmat Allah"? Mengapa rahmat yang begitu berharga diabaikan begitu sahaja kerana diselimuti ke egoan yang mengunung. Ingatlah..persaudaraan atau ukhuwwah itu adalah akar yang menyokong kekuatan jamaah disamping akidah yang menjadi tunjangnya. Kekuatan apa lagi yang kita yakini untuk mengukuhkan pohon perjuangan ini selain akidah,iman, ukhuwwah dan jihad. Mahu dibina perjuangan ini bertunjangkan "wang" semata-mata".
 
Bukankah disebabkan wang, Umno kehilangan nilai-nilai keluhuran perjuangannya disegenap peringkat. Kuasa semata-mata?. Bukankah kerana budaya bertuhankan kuasa yang telah menyebabkan umno kian kehilangan kuasa. Gerakan Islam memang sangat-sangat memerlukan kuasa dan wang. Tetapi wang dan kuasa itu hendaklah dibangunkan diatas kemurnian akidah, kejernihan iman, keeratan ukhuwwah dan kesungguhan jihad. Justeru itu jangan memandang ringan terhadap kepentingan "menghubungkan" persahabatan dan ukhuwwah.
 
Apa yang menjadi api yang membakar jambatan persahabatan dalam jamaah?
1. Ego. Api yang pertama membakar "jambatan persahabatan" ialah keegoan diri. Merasakan diri lebih hebat. Tidak sesuai lagi bersahabat dengan sahabat-sahabat yang sedia ada. merasakan diri telah setaraf dengan pimpinan yang tinggi-tinggi dalam jamaah. Bahkan bila bercakap dengan pimpinan pun sudah berbahasa "ana anta (aku engkau)" sahaja. sedangkan pimpinan tersebut ,satu masa dahulu adalah guru kepadanya. Besar sangatkah erti jawatan itu dalam hatinya? sehingga dilihat jawatan itu satu keistimewaan yang dibanggakan bukannya tanggungjawab yang bakal dipersoalkan. Besar sangatkah erti jawatan sehingga dirombak jambatan rahmat persahabatan?. Bukankah dahulunya ia tidur bangun bersama dengan mereka. Ia mengorak langkah dalam perjuangan ini bersama dengan mereka, sama-sama berusrah, sama-sama makan nasi dalam talam dan sama-sama tidur kat surau kerana ada qiamullail. Tiba-tiba kerana dah merasakan diri jadi orang penting dalam jamaah, sahabat-sahabat lama dilayan selaku manusia kelas dua.

2. Terpengaruh dengan Fitnah. Api kedua yang membakar jambatan persahabatan ialah fitnah. Seorang sahabat akan rela memutuskan persahabatannya kerana terpengaruh dengan fitnah yang mengaibkan sahabatnya. Kalau ia tahu menghargai "persahabatan" sudah tentu ia akan menjaga nama baik sahabatnya. Mencari kebenaran dan seterusnya dinasihati secara baik sahabatnya itu jika didapati tuduhan itu benar. Dipertahankan sahabatnya jika di dapati tuduhan itu tuduhan liar yang berniat jahat terhadap sahabatnya. Tapi jika awal-awal lagi persahabatan yang ia jalin itu dalam diam-diam terselit rasa irihati, dengki dan hasad terhadap sahabatnya, maka sudah tentu jika bertiup sedikit fitnah terhadap sahabatnya, maka segera akan disambar peluang itu dan diapi-apikan lagi fitnah sehingga marak. Paling tidak ia akan berdiam dir, dengan membiarkan sahabatnya terkial-kial mempertahankan diri dari jaringan fitnah yang menjerutnya. Usahkan diziarahi sahabatnya itu bahkan melarikan diri pada saat sahabat memerlukan sokongan dan perangsang.

3. Hasad. Api hasad antara api yang cepat membakar jambatan persahabatan. Orang yang hasad melihat kepentingan yang ingin dicapainya lebih utama daripada menjalin persahabatan. Kadang-kadang jika dijalin persahabatan pun kerana bertujuan mencapai sesuatu bagi mengatasi sahabatnya yang lain. Sahabat yang baru akan dipergunakan untuk menyaingi sahabat yang lain. Orang yang hasad hanya boleh bersahabat dengan orang yang lebih rendah daripadanya. Jika dilihat seseorang itu lebih tinggi dan maju daripadanya, lalu akan dibakarnya jambatan persahabatan.

4. Jahil. Jahil tentang erti persahabatan, juga antara penyebab jambatan persahabatan diruntuhkan. sedangkan persahabatan adalah rahmat ALlah, melapangkan kerja dakwah, menenangkan jiwa, pemberi semangat dikala lemah, pendorong dikala berduka dan sahabat adalah sebahagian dari hidup kita. Tanpa mereka siapalah kita. Tanpa mereka kita tidak akan sampai ketahap ini pada hari ini.

Apa yang mengeratkan persahabatan?
1. Tawadhuk. Rendah diri atau tawadhuk bukan sahaja dicintai Allah. Bahkan orang yang bersifat tawadhuk akan dikasihi dan dicintai oleh sahabat-sahabatnya. Ia tidak merasakan dirinya hebat walaupun telah menjawat jawatan yang tinggi dalam jamaah. Bahkan ia merasakan jawatan itu dikongsi bersama kerana ia pastinya tidak akan sampai ketahap itu tanpa bantuan, sokongan dan pertolongan sahabat-sahabatnya. Jiwanya semakin resah dengan jawatan kerana akan banyak soalan Allah terhadapnya di akhirat. Namun oleh kerana telah diamanahkan dengan jawatan, terpaksa ia memikulnya dengan penuh pengharapan kepada pertolongan Allah dan bantuan rakan-rakan. Manusia secara nalurinya akan mengasihi orang yang merendah diri. Sebagaimana mereka secara nalurinya akan benci kepada orang yang sombong. Hatta orang yang sombong pun akan benci kepada orang yang sombong.

2. Ziarah. Tujuan ziarah ialah untuk menghangatkan persahabatan. Orang yang menghargai pertalian persahabatan akan meletakkan keutamaan kepada agenda ziarah. Jika ada peluang dan kelapangan pasti tidak akan disia-siakan untuk menziarahi sahabatnya. Apatah lagi jika ia tahu saat itu sahabatnya dalam kesusahan atau sangat mengharapkan pertolongan dan bantuannya. Persahabatan yang disusuli dengan ziarah akan lebih erat berbanding persahabatan yang berkisar sekadar pertemuan di masjlis-majlis ceramah dan kedai-kedai kopi. Taaruf akan lebih mesra dan manis jika diperkukuhkan dengan ziarah. Ziarah bukan sahaja mengeratkan antara dua orang sahabat, bahkan melibat keluarga masing-masing.

3. Selalu mendoakan sahabat. Jangan lupa, bahawa jalinan persahabatan adalah rahmat Allah. Bermohonlah kepadaNya untuk sentiasa memperolehi rahmat dan nikmat itu. Doakan kebaikan dunia dan akhirat untuk sahabat. Kerana kita tidak akan rasa nikmat bersahabat jika kita dalam keadaan gembira tetapi sahabat kita dalam kedukaan. Tetapi jika sahabat kita dalam kegembiraan, kita juga akan menompang gembira dan senang walaupun saat itu kita dalam kepayahan.

Apabila persahabatan dan ukhuwwah dapat dipereratkan dan jalinannya dapat dianyam dengan kemas dan indah, maka pastinya jamaah akan kelihatan indah dan sempurna. Sebaliknya jamaah akan kelihatan berserabut dan saling berantakan. Waktu itu tiadalah rahmat dan nikmat Allah swt.

Baca Selanjutnya...

Isnin, November 03, 2008

Kunjungan Hormat Ketua Pengarah Unit Amal Pusat ke Negeri Sembilan

Seremban, 2 November 2008, Ahad; Ketua Pengarah Unit Amal Pusat, Ustaz Jamsari Masrom bersama dengan KSU Unit Amal Pusat telah mengadakan lawatan sehari ke Negeri Sembilan dalam rangka mengukuhkan organisasi Unit Amal di setiap Negeri. Unit Amal Negeri Sembilan amat bertuah kerana menjadi negeri pertama pilihan Ketua Pengarah Unit Amal Pusat.



Program bermula dengan pertemuan Badan Perhubungan Negeri Sembilan. Majlis dihadiri oleh Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Zulkefly Mohd Omar, Timbalan-timbalan pesuruhjaya, Setiausaha, Ketua Penerangan, Ketua Pemuda, YDP Jempol, Tampin, Telok Kemang, Rembau dan beberapa ajk perhubungan PAS Negeri. Pertemuan ini turut disertai Ahli Lembaga Pengarah Unit Amal Negeri.

Dalam pertemuan tersebut, Ustaz Jamsari menerangkan tujuan kedatangan beliau untuk membina hubungan baik di antara Unit Amal Pusat dan Perhubungan PAS Negeri Sembilan. Beliau menyarankan seorang ahli Unit Amal bagi setiap cawangan PAS. Sementara Pesuruhjaya PAS Negeri pula amat gembira di atas kunjungan hormat kepimpinan Unit Amal Pusat dan berjanji akan menjaga hubungan ini sebaik-baiknya dan seterusnya menjanjikan sokongan padu kepada Unit Amal. Beliau juga turut menyatakan komitmen beliau untuk menyumbang kepada Unit Amal Negeri sebanyak RM 1,000.00. Terima kasih daun keladi.



Selepas pertemuan bersejarah tersebut, rombongan Unit Amal Pusat telah mengadakan pertemuan dengan ahli-ahli Unit Amal Negeri Sembilan. Semua Unit Amal kawasan-kawasan telah menghantar wakil dalam pertemuan tersebut. Dalam pertemuan tersebut, Ustaz Jamsari menjelaskan perkembangan terkini Unit Amal dan telah memberikan sedikit motivasi dan gerak kerja yang perlu dilakukan oleh ahli-ahli Unit Amal kawasan-kawasan.

Pelbagai soal-jawab menyerikan lagi majlis tersebut. Rata-rata peserta berasa amat berpuas hati atas kunjungan Ketua Pengarah Unit Amal Pusat. Mereka juga menyatakan kesedian untuk mengambangkan Unit Amal di peringkat kawasan-kawasan dan bersedia untuk menjulang Unit Amal ke persada dunia. Majlis diakhiri dengan bergambar bersama-sama dan bersalam-salaman sambil berpelukan sebagai menunjukkan semangat ukhuwwah yang sangat tinggi.



disediakan oleh:
Penerangan Unit Amal Negeri

Baca Selanjutnya...

Operasi Bantuan Banjir Unit Amal Negeri Sembilan

Berikut adalah operasi bantuan mangsa banjir yang dijalankan oleh Unit Amal Negeri Sembilan di dua kawasan iaitu di Taman Angsi Ville Tuanku Jaafar dan Ulu Rantau. Operasi tersebut turut dibantu ADUN Paroi, YB Hj Taufek Abd Ghani yang juga merupakan Ketua Pemuda PAS Negeri Sembilan.

YB Hj Taufek Abd Ghani (ADUN Paroi) turut membantu membersihkan rumah penduduk

Rumah seorang penduduk kaum cina yang dimasuki banjir


Keadaan banjir pada waktu malam

Bergambar dihadapan rumah mangsa banjir kaum cina selepas selesai membersihkan kawasan rumahnya.

Keadaan perumahan Taman Angsi Ville Tuanku Jaafar selepas banjir surut

Baca Selanjutnya...

AMARAN PRESIDEN; "FORMULA" PERKUKUHKAN PAKATAN

 

Sebuah wawancara menarik antara Wasilah dan al Fadhil ustaz Nik Mohd Abduh bin Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz bin Nik Mat .( Exco Dewan Pemuda PAS Pusat )

Saya perturunkan di sini untuk tatapan semua pihak terutama buat rakan - rakan di luar negara yang tidak dapat mengikuti wawancara tersebut di majalah mingguan Wasilah .

Satu wawancara yang cukup baik dibaca dan dihayati oleh semua agar jelas kita membentuk fikrah dalam menangani isu memperkukuh Pakatan rakyat .

Satu jawapan yang bijak dan tinggi hemahnya. Makbruk akhil Faadhil Ustaz Nik Mohd Abduh . Berikut wawancara beliau bersama mingguan Wasilah :

Wasilah : Adakah ustaz rasa isu perbezaan pandangan antara dua itu sudah selesai ?

Nik Abduh : Isu ini sepatutnya selesai kerana Tuan Guru Haji Hadi sebagai Presiden PAS telah menjelaskan apa maksud muzakarah yang telah diadakan antara PAS dengan UMNO . Tetapi dari sudut pandangan umumnya mungkin dilihat ia masih tidak selesai . Dan saya lihat benda ini macam berlaku salah faham yang saya tidak dapat ( pastikan ) sama ada ia sengaja dicetus oleh pihak tertentu atau tidak untuk memecahkan suasana perpaduan dalam PAS .

Jadi saya sebagai salah seorang pimpinan pemuda PAS Pusat , sikap saya adalah menyeru supaya kita kembali kepada asas perdamaian apabila berlaku perselisihan dalam gerakan Islam iaitu kembali kepada ketaatan dan thiqah ( kepercayaan ) .

Salah faham yang timbul dikalangan siapa ?

Salah faham dikalangan masyarakat. Massa politik di Malaysia menganggap bahawa di dalam PAS ini terdapat satu kumpulan yang mahu parti ini bersama dengan UMNO . Ini tidak betul . Sampai ke hari ini perkara ini masih diwar-warkan dan disebut - sebut .

Muzakarah yang diadakan sebenarnya tidak lebih daripada menjawab pelawaan dari UMNO . Saya sendiri dalam penulisan saya menyeru supaya pelawaan itu tidak ditolak sebab kita ini bersifat terbuka .

Keputusan dalam muktamar pun telah jelas bahawa tidak ada sebarang kesalahan apabila kita melakukan muzakarah . Ia bukan hukum hari ini tetapi ia hukum yang telah kita laksanakan sejak dulu . Kekeliruan ini hanya timbul selepas sesetengah pihak mendakwa wujud usaha untuk menyatukan PAS dengan UMNO dan itu dinafikan . Sebab itu saya kata isu salah faham ini sepatutnya sudah lama selesai .

Mungkin salah faham itu berlaku diperingkat pimpinan sendiri . Mungkin juga Tuan Guru Nik Aziz salah faham ?

Ayah ini , isu dia juga sudah selesai . Dulu dia menentang ( perjumpaan dengan UMNO ) dan kita nampak perselisihan itu berlaku . Tetapi selepas Ahli Majlis Syura bertemu dengan Ayah di JKR 10 selaku Mursyidul Am maka sudah tidak ada krisis antara mereka .

Tidak kiralah pertemuan dengan UMNO itu disebut sebuat sebagai muzakarah atau muqabalah . Ia memberi maksud yang sama walau ada sedikit perbezaan. Tetapi maknanya Ayah bersetuju pertemuan itu wujud antara PAS dengan UMNO .

Tidak timbul isu kononnya ada satu kumpulan mahu masuk UMNO. Bahkan saya mendapat maklumat yang tepat tawaran - tawaran yang dibuat oleh UMNO itu dijawab dengan syarat - syarat yang jelas oleh pimpinan yang mengadakan muzakarah . Dan syarat - syarat yang jelas itu menunjukkan PAS ini tidak akan bersama UMNO selagimana UMNO tidak memenuhi syarat Islam yang dikemukakan PAS .

Tawaran daripada UMNO tu bagaimana ?

UMNO memang mahu bekerjasama dan mahu mewujudkan kerajaan campuran bersama PAS ( dilaporkan untuk pembentukan kerajaan di Perak dan Selangor ) . Bila pimpinan kita jawab , kalau mahu bekerjasama , dasar Islam menjadi syarat yang mesti dipenuhi dan UMNO memang tidak boleh jawab .

Samaada Pak Lah atau sesiapa yang ditemui , mereka tidak dapat terima syarat Islam yang dikenakan PAS . Mereka bertemu itu pun kerana pelawaan UMNO , bukan pihak dari PAS yang memulakan .

Apa yang diputuskan dalam Muktamar baru - baru ini sebenarnya ?

Dua keputusan besar , adalah bersetuju supaya muzakarah diteruskan dan yang kedua memperkukuhkan Pakatan Rakyat .

Tetapi Presiden memberi "amaran" pula kepada Pakatan rakyat ( PAKATAN ) baru - baru ini . Bahawa kerajaan yang bakal terbentuk mesti dipandu oleh majoriti ahli parlimen Muslim .

Amaran itu adalah "formula" untuk mengukuhkan Pakatan rakyat . Itu adalah agenda PAS untuk memperkukuhkan Pakatan . Tapi bagi sesetengah pihak tindakan itu tidak akan memperkukuhkan . Namun bagi Presiden itulah caranya . Kerana kita kena ingat dalam Islam ini , apabila berlaku kerjasama diantara parti - parti politik , antara yang Islam dan yang tidak Islam , dalam fiqh Islam ada syarat - syarat yang perlu dipatuhi .

Ramai yang beranggapan ia seperti langkah terkebelakang .

Salah anggap dikalangan ahli dan masyarakat adalah biasa . Kenyataan yang dikeluarkan oleh Tuan Guru Nik Aziz sendiri , dalam sepuluh yang dikeluarkan ada lima yang akan membingungkan rakyat dan lima yang mereka setuju . jadi yang membingungkan itu perlu dibuat penjelasan .

Jadi kenyataan Tuan Guru Hj. Hadi itu , sepatutnya daripada pimpinan atas sampai bawah perlu menjelaskan maksud dan bila dijelaskan maksud , masyarakat boleh terima .

Tapi Salah Faham bukan sahaja berlaku dikalangan masyarakat awam . Ahli akademik juga mendakwa ada dua kumpulan dalam PAS , satu nak bersama UMNO dan satu lagi mahu kekal menguatkan Pakatan .

Bagi saya itu adalah satu kenyataan yang tidak betul . Terbentuk dua kumpulan , satu nak bersama pakatan , satu dengan UMNO ini satu fakta yang tidak betul . Ia telah dinafikan oleh Tuan Guru Hj. Hadi bahawa tidak ada seorang pun pimpinan PAS hendak bersama UMNO . Pimpinan UMNO nak masuk PAS tu adalah .

Kita menyambut pelawaan UMNO atas dasar muqabalah , muzakarah . PAS tidak pernah sebut hendak bersama UMNO dan meninggalkan Pakatan kerana hendak mengambil kuasa .

Tapi itu yang dilihat oleh penyokong di akar umbi .

Sebab itu pimpinan wajib membuat penjelasan . dan semua pimpinan PAS wajib menyatukan perselisihan pendapat . Sebab itu saya mengambil sikap bukan menyokong mana - mana pihak , tetapi saya menyeru kepada asas . Sekarang ini berlaku perselisihan faham , ia berlaku mungkin kerana salah faham atau sengaja tidak mahu faham . Tapi asasnya , apabila berlaku perselisihan dalam kumpulan Islam kita kena kembali kepada dua perkara :

Pertama ketaatan kepada Presiden . Presiden berhak buat apa - apa keputusan , apatah lagi keputusan yang dipersetujui oleh syura . Jadi pimpinan yang dibawah walaupun pedih tidak puas hati , mereka kena akur . Ini seruan saya .

Sebab apabila Presiden mula dikritik , Syura mula dikritik ia akan membawa kepada perpecahan . Pada saat inilah kena ada suara untuk mengembalikan ahli PAS kepada asas . Selepas itu baru orang akan lihat kekuatan PAS .

Sekarang ini berlaku kekeliruan dalam masyarakat kerana masyarakat sendiri melihat dalam PAS tidak bersatu . Masa inilah kalau kita memang nak jaga PAS , kita kembali kepada asas . Bagaimana nak bersatu , asasnya patuh kepada Presiden dan jangan kritik syura . Kerana syura adalah satu institusi yang dibuat sengaja untuk dipatuhi. Kerana itu adalah arahan Allah Taala .
 
 
Tetapi pimpinan PAS peringkat pertengahan sendiri begitu berani mengkritik ?
Itu jelas, dalam blog, dalam surat khabar , dalam ceramah dan dalam percakapan mereka . Semua orang yang mengikuti perkembangan politik tahu . Sebab itulah wujud dakwaan ada dua kumpulan ini .

Mereka tidak sepatutnya bercakap perkara yang akan mewujudkan sesuatu yang membesarkan perselisihan yang sepatutnya boleh diselesaikan dengan mudah . Isu ini sebenarnya mudah , tetapi kita yang memayah - mayahkannya .

Jadi adakah perkara ini boleh diselesaikan ?

Boleh , kalau semua nak kepada kebenaran . Insyaallah dan saya antara orang yang yakin ahli PAS ini telah dididik dan ditarbiah untuk sayangkan jamaah dan bersatu dalam parti Islam .

Bagaimana dengan pertembungan idea dengan parti lain dalam Pakatan. Dalam menuju pembentukan kerajaan , adakah PAS bersedia menghadapi perbezaan ideologi dengan phak lain pula ?

Apabila kita mengadakan kerjasama diantara parti - parti Pakatan yang berbeda ideologi benda pertama dan asas yang perlu kita terima bersama adalah sikap saling menghormati polisi hak - hak dan dasar masing - masing. Jangan mudah melanggar .

Kita kena terima persefahaman dalam Pakatan secara umumnya berlaku antara tiga parti besar ini ( PAS , PKR dan DAP ) selepas pilihanraya . Sebelum pilihanraya persefahaman hanya berlaku antara PAS dan PKR dan tidak pernah berlaku antara PAS dan DAP .

Tetapi selepas pilihanraya umum ke 12 , dengan kejutan keputusan pilihanraya itu DAP terutamanya sudah boleh menerima PAS . Dulu DAP tolak PAS , bukan PAS tolak DAP . Mereka keluar dari Barisan Alternatif ketika itu . Tetapi kini mereka menerima balik atas kepentingan politik bersama . Jadi apabila Pakatan diwujudkan , asas utama adalah saling menghormati.

Selepas pilihanraya beberapa bulan ini , dalam kesungguhan PAS mahu bersama - sama Pakatan merubah pemerintahan negara , wujud tanda - tanda yang dilihat dikalangan ahli PAS bahawa PAS tidak dihormati dan mereka pula tidak puas hati . Dan perasaan tidak puas hati dikalangan ahli PAS ini dibenarkan oleh Tuan Guru Hj. Hadi dalam temuramah dengan Harakah .

Maknanya Tuan Guru Hj. Hadi membenarkan rasa tidak puas hati ahli terhadap parti - parti rakan . Beliau membetulkan keadaan melalui temuramah tersebut dimana beliau katakan orang PAS bukan bodoh . Beliau cuba meletakkan PAS pada landasannya supaya PAS dihormati .

Daripada situlah kita melihat pimpinan DAP dan Dato' Seri Anwar Ibrahim terpaksa menerima bahawa kalau nak kekuatan , kena duduk saling menghormati . Terbukti PAS dalam tempoh selepas kemenangan pilihanraya tidak pernah berbuat sesuatu yang menyebabkan PKR dan DAP tidak puas hati .

PAS yang mula - mula tunjuk "kami tidak puas hati" . Tapi PKR dan DAP tidak ada sebut yang mereka tidak puas hati . Kerana apa ? kerana tidak ada benda yang PAS buat boleh mencetuskan isu sama ada ( dalam kerajaan ) di Perak , di Kedah atau dimana - mana pun untuk(rakan - rakan dalam Pakatan) merasa demikian .

Tetapi parti lain membuatkan PAS tidak puas hati ?

Ya dan Tuan Guru Hj. Hadi membenarkan rasa tidak puas hati melalui wawancara tersebut . Saya rasa hari ini pun , samada Lim Kit Siang atau Anwar boleh terima rasa tidak puas hati yang disebut Presiden dan mereka meletakkan PAS pada tempatnya .

Kita bukan nak jadi bos , PAS tidak pernah minta kena Presiden PAS jadi perdana menteri dan bukan Anwar . Kita bersetuju pada dasar Anwar duduk di depan , tetapi apabila beliau membawa ( gerakan ) , masing - masing kena melihat di belakang bahawa rakan - rakan yang ada perlu dihormati ketika beliau hendak membuat keputusan .

Boleh atau tidak dikatakan bahawa DAP sekarang sudah mula nampak Islam dari sudut yang lebih jelas .

Ya alhamdulillah , sebelum ini mereka jauh dengan PAS . Tetapi selepas PAS dilihat lebih terbuka dan DAP pun mula mengambil dasar lebih lembut . Maka akhir sekali DAP menerima PAS dan melihat bahawa melalui PAS mereka ( boleh ) kenal Islam . DAP tidak kenal Islam dengan UMNO , mereka kenal Islam dengan PAS .

Tinggal lagi mereka berani atau tidak berani , ini berlaku perselisihan dalam DAP . Sesetengah DAP berani untuk menerima sistem Islam . Sesungguhnya tidak . Dalam keadaan berani tidak berani itu lah , mereka menerima untuk berpakat dengan PAS sekali lagi , selepas mereka gagal dahulu .

Mereka keluar dari Barisan Alternatif pada tahun 1999 kerana hendak selesaikan (pertikaian ) dalaman mereka sendiri dan hari ini di atas kepentingan bersama mereka terima balik .

Adakah PAS akan adakan kongres atau muktamar khas seperti mana yang berlaku pada tahun 1972 dahulu apabila ia diadakan untuk menentu samaada PAS bersetuju membentuk kerajaan campuran Perikatan pada ketika itu ?

Isu - isu besar yang tidak boleh diputuskan secara konsensus (rundingan) atau mesyuarat jawatan kuasa peringkat tertinggi , benda yang memerlukan pandangan daripada akar umbi , maka Presiden akan membuat muktamar khas .

Muktamar khas ini kalau ikut fahaman saya untuk menentukan hala tuju besar yang memerlukan pandangan semua pihak termasuklah isu besarnya nak "join" Barisan Nasional dan sebagainya .

Tetapi tindakan menyertai Pakatan Rakyat tidak ada perselisihan . Syura tidak ada selisih , Jawatan kuasa Tertinggi pun tidak ada , rakyat pun sokong . Ini barang yang mudah . Isu kerajaan campuran dalam Pakatan adalah perkara yang mudah , tidak ada sesiapa yang menentang .

Saya ingat tidak ada satu suara pun dalam PAS ini yang menentang kerjasama dengan Pakatan. Kecuali hanya tunjuk rasa tidak puas hati . Itu biasa. Sebab itu namanya "kerjasama" . Kalau puas hati semuanya , tidak peru kerjasama , terus 'join' sahaja .

Isu Muzakarah menimbulkan banyak tanggapan negatif kepada Tuan Guru Haji Hadi . Ramai yang marah kepada beliau kerana 'berbeza' dengan Tuan Guru Nik Abdul Aziz . Kegagalan Terengganu ditawan PAS juga dibangkit - bangkitkan .

Bila kita menyaksikan antara dua orang yang terhormat , bila kita membesarkan perkara itu , maka kita yang sebenarnya yang sengaja mencipta perpecahan dan itu bukan jalan saya dan itu bukan jalan Islam .

Kita tahu bahawa diantara dua orang Tok Guru ini , tempat bertemu lebih banyak daripada tempat berselisih . Jadi mengapa kita tidak pergi kepada tempat bertemu tetapi membesarkan tempat berselisih .

Padahal perselisihan pandangan boleh berlaku kepada semua . Tidak ada dua atau tiga orang yang bersatu dalam semua perkara . Termasuk dalam isu ini , kalaulah berlaku perselisihan yang bagi saya sesetengahnya diperbesarkan .

Kadangkala hanya lima , tapi mereka dakwa ada sepuluh tempat perbezaan antara keduanya . Kalau ahli PAS suka nak melihat perpecahan , silakan lah ! Tapi ambil tanggungjawab bila berdepan dengan Allah swt . Itu bukan jalannya .

Saya apabila membincangkan perkara ini , saya seru kembali kepada asas . Ketua kita adalah Presiden dan Presiden terikat dengan Syura . Jadi jika berlaku apa - apa pun isu , kita rujuk kepada keduanya . Itu struktur yang kita bina dan Mursyidul Am termasuk dalam Syura kerana beliau mempengerusikan Majlis Syura .

Baca Selanjutnya...